Вивчення теми «Сучасні організаційні форми реалізації
інно-, вацій» необхідно починати з тлумачення поняття організаційних структур
інноваційної діяльності.
Організаційні структури інноваційної діяльності — це підприємства
(організації), що займаються інноваційною діяльністю, науковими дослідженнями,
розробленням та реалізацією інновацій.
Усі організаційні структури інноваційної діяльності можна
поділити на 3 групи:
1 група
— наукові
організації, що
створюють і реалізують інновації;
2 група
—ринкові суб'єкти
інноваційної діяльності, що доопрацьовують, виробляють та реалізують інновації;
3 група
— організаційні
структури інтеграції науки та виробництва, що скорочують період від виникнення
ідеї до її практичного використання.
Наукова організація — організація (утворення,
підприємство, фірма), для якої наукові дослідження і розробки є основним видом
діяльності. Вони можуть бути основною діяльністю також для підрозділів цієї
організації. Наявність таких підрозділів не залежить від належності організації
до тієї або іншої галузі економіки, від організаційно-правової форми
власності. Відповідно до рекомендацій Керівництва Фраскаті діє така класифікація
наукових організацій за секторами науки і типами організацій,
об'єднаних за організаційними ознаками, характером і спеціалізацією
виконуваних робіт.
Державний сектор об'єднує організації міністерств і відомств, що
забезпечують управління державою і задоволення потреб суспільства в цілому;
безприбуткові (некомерційні) організації, цілком або в основному, які
фінансуються і контролюються урядом, за винятком організацій, що належать до вищого
рівня.
Підприємницький сектор охоплює всі організації і підприємства,
основна діяльність яких пов'язана з виробництвом продукції або послуг з метою
продажу, у тому числі й ті, що перебувають у власності держави.
Вищі організації — це університети й інші вищі навчальні заклади,
незалежно від джерел фінансування або правового статусу; науково-дослідні
інститути, експериментальні станції, клініки; організації, що безпосередньо
обслуговують вищі організації.
Приватний безприбутковий сектор складається з приватних організацій,
що не ставлять своєю метою одержання прибутку (фахові товариства, спілки,
асоціації, суспільні, добродійні організації, фонди); приватних індивідуальних
організацій.
Ринкові суб'єкти інноваційної діяльності — це здебільшого
малі підприємства, до яких належать: венчурні, обслуговуючі, інжинірингові
фірми, проектні бригади, фірми «спін-офф». Крім того, А. Ю. Юданов пропонує
чотири типи компаній, назва яких залежить від типу реалізовуваної стратегії:
віоленти, комутанти, патієнти, експлеренти.
Віолентна (силова) стратегія характерна для фірм, що діють у ¥|фері
стандартного виробництва. Фундаментальне джерело сил — «Касове виробництво
продукції середньої якості за низькими ціми. За рахунок цього фірма забезпечує
великий запас конкурентоспроможності. Приклади: автомобілі «Тойота»,
«Шевроле», холодильники «Сіменс», «Злектролюкс», сигарети «Мальборо», "
|Семел» та ін.
Патієнтна (нішева) стратегія типова для фірм, що стали на Ійлях
вузької спеціалізації для обмеженого кола споживачів. Свої Мц®рогі і
високоякісні товари вони адресують тим, кого не влаш-Жовує звичайна продукція.
Вони прагнуть ухилитися від прямої конкуренції з головними корпораціями. Ці
фірми називають «хитрими лисами» економіки. Для вітчизняних фірм ця стратегія
мо-|(се бути корисною як підприємницька філософія. Вона закликає р;е боротися
відкрито з головними корпораціями, а вишукувати недоступні для них сфери
діяльності. Надалі в патієнти могли б реретворитися багато вітчизняних великих
підприємств, у тому аислі колишні оборонні.
Комутантна (з'єднуюча) стратегія переважає при звичайному бізнесі в
місцевих локальних) масштабах. Сила місцевого неспеціалізованого підприємства в
його кращій пристосованості до задоволення невеличких за обсягом потреб
конкретного клієнта. Їде шлях підвищення споживчої цінності не за рахунок
надвисокої якості (як у патієнта), а за рахунок індивідуалізації послуги. Вони
одержали назву «сірих мишей». Підвищена гнучкість комутантів дає змогу їм
утримувати свої позиції в конкурентній боротьбі. Комутанта стратегія
характерна для багатьох приватних українських фірм.
Експлерентна (піонерська) стратегія пов'язана зі створенням нових або
з радикальним перетворенням старих сегментів ринку, ре першопрохідники в пошуку
і реалізації революційних рішень. Серед подібних фірм першопрохідники у випуску
персональних «комп'ютерів (ЕППЛ), «Зеніт», «Осборн» та ін. Сила єксплерентів зумовлена впровадженням принципових нововведень, вони
користуються початковою присутністю на ринку. Експлеренти в 85 випадках із 100 зазнають краху, але за рахунок 15 випадків одержують
величезний технічний, фінансовий і моральний успіх. ^ 3 огляду стратегій
найризикованішою є стратегія експлерентів, тому що їм доводиться вирішувати
подвійне завдання. Проте на частковому поліпшенні важко утриматися на ринку.
Дослідження Ж. Ж. Ламбена показують, що головним чинником успіху нових
товарів на ринках є підвищення їхньої якості. Наприклад, у 1993 р. 58 %
прибутку американським компаніям дали нові товари. Але ще раз нагадуємо, що
фірму можна визначити за типом стратегії тільки в тому випадку, коли вона
спеціалізується на одному виді товару або виконуваної послуги. Якщо фірма виробляє
кілька видів товару, то щодо кожного з них вона може застосовувати
різноманітні стратегії. У цьому випадку нівелюється ризик у цілому по фірмі.
Тут доречно нагадати російську приказку: «Не можна класти яйця в один кошик».
Крім того, у світовій практиці розглянуті інноваційні
підприємства належать, як правило, до малих фірм (підприємств). Критерії
віднесення до малих фірм у кожній країні свої. Це пояснюється особливостями
розвитку економіки, її структурою, національними традиціями. Наприклад, у США
до малих відносять підприємства чисельністю до 99 чоловік; у Японії у сфері послуг
— це понад 5 чоловік, в інших галузях — не більше 20. Малі організаційні форми
дуже вигідні структури для інноваційного бізнесу, практично для всіх інновацій
загалом, і на окремих стадіях інноваційного процесу. Специфіка малого бізнесу
широко висвітлена в спеціальній і навчальній літературі.
Варто звернути увагу ще на одну організаційну форму створення
та реалізації інновацій — венчурну.
Венчурний бізнес представлено самостійними невеличкими фірмами, що
спеціалізуються на дослідженнях, розробках, виробництві нової продукції, їх
створюють учені-дослідники, інженери, новатори. Цей бізнес поширений у США,
Західній Європі, Японії. Як правило, венчурні фірми не займаються організацією
виробництва продукції, а передають свої розробки іншим фірмам — експлерентам,
патієнтам, комутантам. Венчурні фірми можуть бути дочірніми більших фірм.
Створення венчурних фірм передбачає наявність таких компонентів:
— ідеї інновації — нового виробу, технології суспільної
потреби і підприємця, готового на основі запропонованої ідеї організувати
нову фірму;
—ризикового капіталу для фінансування.
Отже, на сучасному етапі розвиток малого підприємництва
пояснюється такими чинниками:
3) державною і позабюджетною підтримкою фінансування ризикового
венчурного бізнесу (фінансовий аспект);
4) гнучкістю й адаптивністю малих фірм до вимог ринку у
зв'язку з невеличкою кількістю їхніх співробітників (чим менша система, тим
простіше управління) і досягненнями науково-технічного прогресу (управлінський
прогрес);
5) підвищенням інтелектуального рівня наукових
співробітників і їхнього прагнення до свободи у творчій діяльності (психологічний
аспект);
6) вищою (до двох разів) ефективністю кінцевих
результатів Інноваційної діяльності малих фірм і швидшою віддачею інвестицій
порівняно з великими компаніями і корпораціями (економічний аспект).
Поряд із чинниками розвитку малих фірм діють також чинники,
що стримують зростання їхньої кількості. До них належать такі:
• великий ризик інвестування у зв'язку з малою (іноді
одиничною) номенклатурою товарів, що випускаються, або виконуваних послуг. При
провалі на ринку цього товару фірма збанкрутує. Неможливо провал одного товару
компенсувати успіхом іншого;
значні труднощі в налагодженні виробництва через відсутність
необхідного виробничого потенціалу, слабка інфраструктура фірми та її
захищеність.
Але на сьогодні значні американські, японські,
європейські компанії з метою монополізації випуску товарів за радикальними
Інноваціями і зниження впливу венчурного бізнесу на кінцеві ре-ірьтати йдуть
шляхом концентрації і диверсифікації виробництва. Американські компанії
(корпорації) «Дженерал моторе», «Форд мотор», «Джененерал електрик», японські
«Соні», «Тойота», шведська «Злектролюкс», німецька «Сіменс», південно-корейська
ІСамсунг» і багато інших організацій свої стратегії формують на Цінові таких принципів:
—диверсифікації
— випуск товарів сполучення в портфелі товарів, що
вдосконалюються внаслідок упровадження різноманітних видів інновацій;
Тому в наш час продовжується процес укрупнення фірм, створення
об'єднань, яким не властиві чинники, що стримують зростання малих фірм. У
цьому інтеграційному процесі можна виділити основні риси великих організацій,
в основному спеціалізованих, комплексних інноваційних організацій.
Коротко перелічимо їх:
1. Маркетингові організації — займаються сегментацією ринку,
розробленням нормативів конкурентоспроможності, реалізацією концепції
маркетингу й ін.
2. Науково-дослідні центри — проводять наукову й експериментальну
перевірку можливості матеріалізації нормативів конкурентоспроможності товарів,
розробляють нововведення, здійснюють їхню апробацію і дифузію.
3. Сфера діяльності проектно-конструкторських
організацій, спеціальних конструкторських бюро — конструкторські розробки,
проектування ідей, експериментування і випробування нових зразків товарів.
4. Проектно-технологічні організації розробляють і
виготовляють технологічні системи виробництва товарів з мінімальними витратами
ресурсів і високої якості.
5. Будівельно-монтажні
організації розробляють проектно-кошторисну документацію на об'єкти
нового капітального будівництва, розширення, реконструкції або технічного
переозброєння у зв'язку з упровадженням інновацій.
6. Організації з матеріального забезпечення виробництва —
здійснюють нормування і аналіз ефективності використання ресурсів.
7. Фінансові організації — регулюють фінансово-кредитний
механізм, грошові потоки, банківські взаємовідносини інноваційної організації
з постачальниками, споживачами і зовнішнім середовищем.
8. Серед завдань підприємства (компанії, фірми) —
освоєння виробництва нової продукції, серійне виробництво, тактичний маркетинг
і збут.
9. Сервісні
організації — забезпечують управління якістю сервісу продукції від
виготовлювача до її споживача.
10. Ремонтні організації — займаються технічним обслуговуванням
і ремонтом продукції.
11. Наукові парки — інноваційні організації, що
формуються навколо великих наукових центрів (університети, інститути).
12. Корпорації — добровільні об'єднання незалежних промислових
підприємств, наукових, проектних, конструкторських і інших організацій з метою
підвищення ефективності на основі колективного підприємництва.
13. Фінансово-промислові групи — організаційні структури,
об'єднують промислові підприємства, банки, торгові організації, пов'язані
технологічним циклом для підвищення конкурентоспроможності товарів і послуг.
14. Холдинги (холдингові компанії) — форма організації ,
що припускає створення материнської і дочірніх компаній, перша володіє
контрольним пакетом акцій дочірніх компаній.
15. Консорціуми — тимчасові об'єднання великих фірм у
рамках між фірмової кооперації, що передбачає спільне фінансування, проведення
стратегічних НДДКР, розроблення технологій і
Стандартів протягом визначеного часу. 16.
Транснаціональні корпорації — товариства з дочірніми фірми і філіями в різних
країнах.
17. Технопарк — компактно розташований комплекс, що
функціонує на засадах комерціалізації науково-технічної діяльності.
18. Технополіс — спеціально створений комплекс в одному
регіоні, поблизу центру наукових ідей, до складу якого входять фірми і
організації, що охоплюють повний інноваційний цикл.
19. Стратегічний альянс — угода учасників між фірмової
кооперації на проведення комплексу складних робіт протягом усього інноваційного
циклу, включаючи комерціалізацію результатів. І Вибір типу організації варто здійснювати
після глибокого ^налізу чинників, що впливають на цей процес (профіль
організації, рівень її спеціалізації тощо).
|