В системі фінансового контролю
особливе місце займає аудит та аудиторський контроль.
Аудит (лат. auditor - слухач) –
перевірка публічної бухгалтерської документації звітності, обліку первинних
документів та іншої інформації щодо фінансово-господарської діяльності суб’єктів
господарювання з метою визначення достовірності їх звітності, обліку його
повноти і відповідності чинному законодавству та встановленим нормативам.
Основними завданнями аудиторського контролю є – організація і
проведення перевірок і пов’язаних з ними
експертиз, консультацій з фінансових питань, аналіз фінансово–господарської
діяльності та інших видів економіко–правового забезпечення підприємницької
діяльності фізичних та юридичних осіб.
Аудиторський контроль здійснюють
окремі аудитори, які мають кваліфікаційний сертифікат про право займатись цією діяльністю і
ліцензію (дозвіл), а також аудиторські фірми – організації будь-якої форми
власності, які мають ліцензію на право здійснення аудиторської діяльності.
Після одержання ліцензії на право здійснення аудиторської діяльності вони
включаються в Державний реєстр аудиторів і
аудиторських фірм. Аудитори й аудиторські фірми не можуть одночасно займатися
якоюсь іншою підприємницькою діяльністю.
Керує аудиторською службою
спеціально створений Президентом України державний орган.
Аудиторська перевірка може бути обов'язковою й ініціативною.
Якщо ініціативна перевірка здійснюється за пропозицією самого господарюючого
суб'єкта, то обов'язково проводиться у встановленому порядку. Обов'язковій аудиторській перевірці
підлягають комерційні банки, фонди, біржі, компанії, товариства та інші
господарчі суб’єкти незалежно від форм власності та виду діяльності, звітність
яких офіційно оприлюднюється, з метою підтвердження достовірності та повноти
річного балансу та звітів. Цей обов’язок не розповсюджується на установи та
організації, що повністю утримуються за рахунок бюджету і не займаються підприємницькою діяльністю.
Обов’язковими є перевірки фінансового стану засновників комерційних банків,
підприємств з іноземними інвестиціями, акціонерних товариств, холдінгових
компаній, інвестиційних фондів, довірчих товариств та інших фінансових
посередників.
Результат аудиторської перевірки
оформляється у вигляді висновку аудитора (аудиторської фірми). Цей документ має юридичну
чинність для всіх юридичних і фізичних осіб,
державних і судових організацій.
Розрізняють чотири варіанти висновку:
ü
висновок без зауважень - аудитор
підтверджує достовірність показників
фінансової і бухгалтерської звітності;
ü
висновок із зауваженнями (обмовками) -
наявність окремих недоглядів, що є в аналітичному
розділі;
ü
негативний висновок
у тих випадках, коли, на думку аудитора, бухгалтерський
облік на підприємстві не відповідає вимогам законодавства, а фінансова
звітність недостовірна і не дає уявлення про
реальний стан фінансів;
ü
висновок не складається, якщо аудитору не була надана можливість одержати
необхідну інформацію про об'єкт, що
перевіряється.
Сфера дії аудиторського контролю
в Україні розширюється в міру становлення розвинутих
ринкових відносин, підвищення професійного рівня співробітників аудиторських
служб, зростання попиту на їх послуги з метою зниження фінансових ризиків приватних фірм в умовах конкуренції, що зростає.
|