Фінансова політика реалізується
через фінансовий механізм, що включає сукупність організаційних форм фінансових
відносин у народному господарстві, порядок формування і використання
централізованих і децентралізованих фондів грошових коштів, методи фінансового
планування, форми управління фінансами і фінансовою системою, фінансове
законодавство. В умовах поглиблення ринкових реформ застосовується якісно новий
механізм. Це стосується взаємовідносин підприємств і населення з бюджетною
системою, позабюджетними фондами, органами майнового й особистого страхування
тощо.
Фінансовий механізм – найбільш
динамічна частина фінансової політики. Його зміни відбуваються у зв’язку з
вирішенням різних тактичних завдань, і тому фінансовий механізм чутливо реагує
на усі поточної зміни в економічній та
соціальній сфері держави.
Фінансовий механізм поділяється
на директивний та регулюючий.
Директивний фінансовий механізм
розробляється для фінансових відносин, в яких безпосередню участь бере держава.
В його сферу включаються податки, державний кредит, витрати бюджету, бюджетне
фінансування, організація бюджетного устрою та бюджетного процесу, фінансове
планування.
Регулюючий фінансовий механізм
визначає "правила гри” у конкретному сегменті, не порушуючи безпосередньо
інтереси держави. Такий вид фінансового механізму притаманний для організації
внутрішньогосподарських стосунків на приватних підприємствах.
Важливий елемент фінансового
механізму - фінансове планування, що, насамперед, стосується бюджетного планування.
В Україні розробляється
перспективний фінансовий план з метою:
1) інформування законодавчих
органів про передбачувані середньострокові тенденції розвитку економіки і
соціальної сфери;
2) комплексного прогнозування
фінансових наслідків реформ, програм, законів, що розробляються;
3) виявлення необхідності і
можливості негативних тенденцій і вчасного прийняття відповідних заходів.
Перспективний фінансовий план
розробляється на три роки:
- перший рік - це рік, на який
складається бюджет;
- наступні два роки - плановий
період, протягом якого простежуються реальні результати оголошеної економічної
політики.
Вихідною базою для формування
перспективного фінансового плану є бюджет на поточний рік.
Перспективний фінансовий план
законодавчо не затверджується.
|