В системі державного управління
важливе місце посідає фінансовий контроль, який є частиною загальнодержавного
контролю. Фінансовий контроль – це
діяльність державних і недержавних організацій з забезпечення законності
фінансової дисципліни усіх економічних суб’єктів (держави, підприємств,
установ, організацій) і її доцільності при мобілізації, розподілі і
використанні грошових коштів та
пов’язаних з цим матеріальних цінностей.
Забезпечити вчасне, найбільш ефективне, повне
збирання грошових коштів, сприяти їх збільшенню, допомогти знайти нові джерела
прибутків – в цьому сутність і одне з
основних призначень фінансового контролю.
За часом проведення фінансовий
контроль поділяється на попередній, поточний та наступний.
Попередній фінансовий
контроль здійснюється на стадії розгляду і
прийняття рішень з фінансових питань. Це
стосується насамперед процесу визначення обсягів
фінансових ресурсів держави на планований
період і їх основної
частини, що мобілізується в державному бюджеті, та їх
розподілу між окремими суспільними потребами й
адресатами фінансових ресурсів, що виділяються. Попередній фінансовий контроль
необхідно здійснювати і на стадії розробки і
прийому законів й інших нормативних актів з фінансових питань. Для цього
потрібна кваліфікована експертна оцінка
фінансових результатів впровадження того чи іншого прийнятого рішення. При цьому попередній контроль на основі
глибокого аналізу і прорахунку фінансових результатів забезпечує об'єктивність оцінки доцільності прийнятих рішень.
Попередній контроль повинен передувати витраті фінансових ресурсів і
прийняттю будь-яких рішень з фінансових
питань. Він повинен сприяти вибору найбільш економічних
рішень, що забезпечують поряд із найбільшою
ефективністю використання фінансових ресурсів оптимальну збалансованість
вартісних і натурально-речових пропорцій і
показників економічного і соціального розвитку суспільства. Як правило,
попередній фінансовий контроль здійснюється вищими державними органами влади.
Поточний фінансовий
контроль здійснюється фінансовими органами. Це контроль за оперативною поточною
діяльністю, і він виявляється в регулярній перевірці дотримання фінансової
дисципліни, тобто дотриманні фінансових норм і нормативів, дотриманні
встановлених показників з платежів у бюджет і державні позабюджетні фонди. Цей вид фінансового контролю робить
найбільший вплив на процес формування і
використання фінансових ресурсів у всіх структурах суспільного відтворення.
Наступний фінансовий
контроль - це контроль за фінансовими результатами діяльності, він звичайно проводиться або після настання
звітного періоду, або після завершення визначених етапів діяльності з метою виявлення її
ефективності. Наступний фінансовий контроль - база для аналізу й оцінки не тільки ефективності використання
фінансових коштів, але й ефективності
організації фінансової роботи і застосування конкретних фінансових норм і
нормативів.
Об'єктом фінансового
контролю є фінансові показники діяльності, але
оскільки вони або регламентують процес формування, розподілу,
перерозподілу і використання фінансових
ресурсів, або відображають результативність їх кругообігу, то фактичним
об'єктом фінансового контролю стає весь процес виробничо-господарської
діяльності. Цим і визначається величезна роль
фінансового контролю в системі управління.
Необхідною умовою ефективності
фінансового контролю є система бухгалтерського
обліку, що забезпечує достовірність і повноту
відображення руху вартісних показників
діяльності підзвітної юридичної або фізичної особи.
Тільки за такої умови результати фінансового контролю дають можливість для
аналізу й об'єктивної оцінки динаміки
фінансових показників і коригування ходу
реалізації фінансової політики на визначений період розвитку, як окремої сфери
діяльності, так і всієї держави.
У країнах з ринковою економікою
сфера державного фінансового контролю забезпечує реалізацію фінансової політики держави. Державний фінансовий контроль
поширюється тільки на ланки системи державних фінансів і охоплює тільки
суспільну частину валового внутрішнього продукту. Це,
насамперед, упорядкування і виконання державного бюджету, позабюджетні урядові
фонди, місцеві фінанси і фінанси державних підприємств.
У державному фінансовому контролі основна увага приділяється
вчасності і повноті мобілізації державних ресурсів, законності витрат і прибутків
усіх ланок державної фінансової системи, дотриманню правил обліку і звітності.
Державний фінансовий контроль охоплює не тільки процес формування і виконання
державного бюджету, але і місцевих бюджетів, оскільки центральною владою
здійснюється контроль: при видачі місцевим бюджетам дотацій (субсидій) і
кредитів із державного бюджету на фінансування їх поточних і капітальних
витрат; санкціонування випуску місцевих позик, гарантованих урядом; реалізації
урядових програм.
За сферу державного фінансового
контролю виходить фінансовий контроль, здійснюваний
у сфері діяльності монополій і приватного
підприємництва самими власниками фінансового капіталу або його окремих
компонентів. Тут фінансовий контроль здійснюється, мабуть, самий безкомпромісний, тому що від його
повсякденності і чіткості безпосередньо залежить фінансова результативність
діяльності самих власників капіталу. Кінцевою метою
підприємницької діяльності в будь-якій сфері, як правило, є збагачення, тобто не що інше як зростання
додаткового капіталу – прибутку.
У процесі проведення перевірок на
основі звітної документації і видаткових
документів розглядаються окремі питання фінансової діяльності і намічаються заходи для усунення виявлених порушень. Для цього
застосовуються такі методи контролю:
1. Обстеження. Воно охоплює більш широкий спектр
фінансово-економічних показників обстежуваного економічного суб'єкту, що
обстежується для визначення його фінансового стану
і можливих перспектив розвитку.
2. Нагляд. Він
провадиться контролюючими органами за економічними суб'єктами, що одержали
ліцензію на той чи інший вид діяльності, і
припускає дотримання ними встановлених правил і нормативів.
3. Аналіз фінансового стану. Цей метод припускає детальне вивчення
періодичної або річної фінансово-бухгалтерської звітності з метою загальної оцінки
результатів фінансової діяльності і ліквідності, забезпеченості
власним капіталом і ефективності його використання.
4. Спостереження
(моніторинг). – Це постійний контроль з боку кредитних організацій за
використанням виданої позички і фінансового стану
підприємства-клієнта; неефективне використання отриманої позички і зниження
ліквідності може призвести до жорсткості умов кредитування, вимоги дострокового
повернення позички.
5. Ревізія. – На
практиці - це найбільш глибокий і всеосяжний метод фінансового контролю. Це
повне обстеження фінансово-господарської
діяльності економічного суб'єкта з метою перевірки її законності, правильності,
доцільності, ефективності. Ревізії бувають: повні і часткові; комплексні
і тематичні; планові і позапланові.
|