Функціонування фінансів
забезпечується за допомогою фінансової системи держави.
Фінансова система - це система
форм і методів утворення, розподілу і використання грошових коштів держави і
підприємств. Фінанси виражають економічно суспільні відносини. Однак ці відносини проявляються по-різному, і в кожній ланці
фінансової системи мають свою специфіку. Кожна
ланка фінансової системи певним чином впливає
на процес відтворення, має свої, властиві їй функції.
В загальній сукупності фінансових
відносин виділяють такі основні елементи (підсистеми) фінансової системи:
державні фінанси, фінанси підприємств (виробничих, комерційних, страхових
структур, інвестиційних фондів, бюджетних установ тощо), фінанси населення. В
межах кожної із зазначених вище підсистем виділяються ланки фінансової системи.
В залежності від характеру діяльності суб‘єктів господарювання можна виділити
такі ланки:
- у сфері державних фінансів –
державний і місцеві бюджети, державний кредит, державне соціальне страхування,
позабюджетні фонди;
- у сфері фінансів підприємств –
фінанси підприємств, функціонуючих на комерційних засадах; фінанси установ та
організацій, здійснюючих некомерційну діяльність; фінанси громадських
об’єднань, фінанси страхових компаній;
- у сфері фінансів населення – це
особисті грошові кошти громадян держави.
Державні фінанси в розвинутих країнах включають чотири ланки:
¨
державний бюджет;
¨
місцеві фінанси;
¨
позабюджетні спеціальні фонди;
¨
фінанси державних корпорацій.
Головною ланкою державних
фінансів виступає державний бюджет. За своїм фінансовим значенням - це
головний централізований фонд коштів
держави.
Державний бюджет - головне
знаряддя перерозподілу національного доходу. Через цю ланку фінансової системи
перерозподіляється до 40 % національного доходу країни.
Основними доходами державного
бюджету виступають податки, що становлять від 70 % до 90 % і більше загальної їх суми. За державним бюджетом у країнах
із розвиненою економікою закріплені головні
податки - прибутковий податок із фізичних осіб,
податок з прибутку корпорацій, акцизний збір, податок на додану вартість, мито.
З державного бюджету фінансуються
й основні витрати на: військові цілі, в економіку, утримання
державного апарата, соціальні витрати,
субсидії і кредити країнам, що
розвиваються.
Державний бюджет впливає на всі інші
ланки фінансової системи, надаючи субсидії і кредити місцевим органам влади,
соціальним урядовим фондам, державним підприємствам.
Друга ланка
- місцеві (регіональні)
фінанси. Вони включають місцеві бюджети, фінанси підприємств, що належать
муніципалітетам, і автономні місцеві фонди. Основне значення мають місцеві бюджети.
За місцевими бюджетами закріплені
другорядні податки (в основному майнові). У місцевих бюджетах, в порівнянні з
державних бюджетом, більш висока частка коштів направляється
на соціальні цілі. Місцеві бюджети хронічно
дефіцитні й одержують необхідні їм кошти
шляхом субсидій і кредитів із державного
бюджету і випуску місцевих позик,
гарантованих урядом.
Третя ланка
- позабюджетні спеціальні фонди. У країнах з розвиненою
ринковою економікою найбільшими
позабюджетними фондами є фонди соціального
страхування, утворені за рахунок страхових
внесків працівників підприємств, підприємців і дотацій з державного бюджету. Кошти цих фондів використовуються на: виплату пенсій
за віком, по інвалідності, з нагоди втрати годувальника; допомоги за
тимчасову непрацездатність, на
вагітність і пологи, з безробіття тощо.
Четверта ланка - фінанси державних підприємств в країнах Західної Європи одержали значний
розвиток після другої світової війни в результаті націоналізації (1946 - 1950
рр.) залізничного транспорту, повітряного транспорту, енергетичних галузей (вугільної, газової,
електроенергетичної) тощо. У технічному відношенні
це були вкрай відсталі неконкурентоспроможні галузі. Незважаючи на те, що ці
галузі були модернізовані і стали технічно передовими, у фінансовому відношенні
- це низькорентабельні або збиткові галузі, тому що держава
підтримує низькі ціни на їх продукцію. У 80-ті
роки проведена приватизація багатьох державних галузей і підприємств, що різко
скоротило розміри державної власності.
Фінансова система України становить сукупність
різних ланок фінансових відносин (фінансових інститутів), врегульованих
фінансово-правовими нормами, за допомогою яких держава утворює, розподіляє і
використовує централізовані та децентралізовані фонди грошових коштів.
Фінансова система України з
позиції рівня централізації фінансових ресурсів може бути представлена у
вигляді двох підсистем: централізовані фінанси та децентралізовані фінанси. До
централізованих фінансів належать: Державний та місцеві бюджети, Пенсійний
фонд, Фонд соціального страхування, позабюджетні фонди, Фонд державного
кредиту, Фонд державного майнового та особистого страхування. У структурі
децентралізованих фінансів входять: фінанси галузей народного господарства,
фінанси підприємств та об’єднань усіх форм власності, фінанси громадських
організацій, фонди банківського кредиту, а також фінанси населення.
|