У фінансовій системі зарубіжних країн спеціальні (цільові) фонди займають важливе місце. В них акумулюється значний
обсяг грошових коштів. У Франції спеціальні фонди за розміром
наближаються до державного бюджету країни. У Японії зі спеціальних фондів
фінансується більше половини державних витрат, у Великобританії - 1/3.
До спеціальних фондів у зарубіжних країнах відносяться
різні автономні і приєднані бюджети, позабюджетні фонди, спеціальні кошториси і
рахунки. На них покладаються, насамперед, економічна і соціальна функція. За
рахунок коштів фондів держава втручається в
процес виробництва, надає субсидії і кредити підприємствам, а також зовнішні
позики, робить соціальні послуги населенню.
Спеціальні фонди мають цільовий
характер. Так, фонд соціального страхування призначений для виплат пенсій і
допомоги застрахованим, кредитні фонди - для надання позичок підприємствам
або іншим країнам. Однак у деяких фондах вид витрат не завжди точно визначений.
Так, у Великобританії існує фонд Головного скарбника (міністра фінансів), створюваний із залишків фондів міністерств і
відомств, щоб підтримати рівновагу в усіх фондах.
Спеціальні фонди відрізняються один від одного правовим статусом,
метою використання.
За правовим
статусом спеціальні фонди діляться на державні
і місцеві. Перші знаходяться в розпорядженні
центрального уряду. Це найбільш важливі фонди:
інвестиційні, валютні та інші.
У місцевих органів влади є велика
кількість місцевих фондів, серед яких найбільшими є
позикові фонди. У Великобританії такий фонд діє з кінця ХІХ століття і
використовується для фінансування капітальних вкладень.
У залежності від мети
використання спеціальні фонди діляться на економічні, науково-дослідні,
кредитні, соціальні, особистого і майнового страхування, військово-політичні,
міждержавні.
Економічні фонди призначені для
регулювання господарського життя. До них відносяться інвестиційні, коньюктурні.
Кошти цих фондів направляються
на фінансування приватних компаній і
малорентабельних державних підприємств, особливо у період циклічних криз.
Допомога надається у формі субсидій і пільгових кредитів.
У США функціонує фонд перебудови
і розвитку економіки, що формується за рахунок
коштів федерального бюджету. Головне його завдання - страхування банківських операцій із приватними промисловими компаніями. З 1984 р. він
здійснює управління новими програмами
економічного розвитку і, насамперед, програмами розвитку чорної металургії. Цей
фонд стимулює приватний бізнес, особливо в
роки спаду виробництва.
Різноманітні економічні фонди
діють у Японії: інвестиційний бюджет або програма державних інвестицій і позик;
спеціальні рахунки (автономні бюджети центрального уряду і місцевої влади). Самий великий фонд
- інвестиційний бюджет, що становить кошторис субсидій і кредитів держави
державним корпораціям. Його обсяг досягає
половини державного бюджету. Цей фонд формується з коштів ощадних, страхових,
пенсійних і інших довірчих фондів і
використовується для фінансування державного сектора у формі безповоротних
субсидій і пільгових кредитів. Державні корпорації створюють сприятливі умови
для функціонування приватного капіталу за
допомогою політики низьких цін і тарифів. Таким чином, інвестиційний бюджет, обслуговуючи ці корпорації, підтримує через них
широку мережу приватних
компаній.
Розвиток науково-технічної
революції породжує створення науково-дослідних фондів, що використовуються для
фінансування підтримки наукових досліджень у промисловості, будівництві, а також утримання
державних наукових центрів, що здійснюють розробку
фундаментальних досліджень. У США діє 2 великих
фонди: національний науковий фонд (ННФ) і
науковий фонд бюро стандартів (НФБС). Кошти ННФ формуються за рахунок надходжень із
федерального бюджету, відрахувань від доходів промислових підприємств, а також
внесків університетів і коледжів. Витрачається на фінансування програми в області фундаментальних досліджень, на премії вченим
за наукові дослідження, на будівництво наукових центрів, підготовку кадрів. НФБС
фінансує компанії, що проводять експерименти і доводять наукові дослідження до
їх промислового і сільськогосподарського використання.
Кредитні фонди - це кошти, що
знаходяться в розпорядженні державних банків, ощадних кас, інших кредитних установ, надані
на умовах повернення і сплати відсотків. Переважним правом користування такими
фондами володіють юридичні особи, що виконують державні закони або працюють
відповідно до державних програм розвитку країни. Велике значення кредитні фонди
мають у Франції, до них належать фонди Банку
Франції, Банку зовнішньої торгівлі, депозитно-ощадної
каси. У США функціонує цілий ряд кредитних фондів, що здійснюють програми, зосереджені в найважливіших галузях - сільське
господарство, житлове будівництво і зовнішньоекономічні зв'язки. Фонди цих
кредитних установ формуються за рахунок коштів казначейства, а також шляхом продажу власних зобов'язань і використовуються для
надання позичок на різні цілі (реалізацію
врожаю, будівництво складів й інші сільськогосподарські потреби).
Важливе значення для
експорту американського капіталу має фонд Експортно-імпортного
банку США. Банк видає довгострокові кредити
(до 15 - 20 років) американським експортним компаніям, а також надає гарантії з
експортних кредитів приватних банків (у межах
3 - 60 % суми кредиту). Основним джерелом ресурсів банку є власні кошти і
позики.
Соціальні фонди – це кошти,
призначені для надання соціальних послуг
населенню. Зростання чисельності осіб найманої праці в результаті розвитку виробництва, збільшення витрат в інтересах
різних соціальних верст суспільства, викликане
науково-технічною революцією, загальне
старіння населення країн об'єктивно призвели до необхідності збільшення фондів
соціального страхування. За останнє десятиліття обсяг
соціальних фондів у промислово розвинутих
країнах зріс в абсолютних сумах у 5 - 8 разів.
Зростання обсягу
соціальних фондів дає можливість підвищити соціальні виплати. Фонди творяться
за рахунок 3-х джерел: страхових внесків
застрахованих; страхових внесків підприємців і субсидій держави.
Внески застрахованих
представляють прямі відрахування з їх доходу.
По суті, це прямий
цільовий податок. Ставка внеску в більшості розвинутих
країн встановлюється у відсотках до сукупного доходу і є
пропорційною, незалежно від розміру доходу. При цьому передбачається річна
максимальна сума внеску або максимальний доход, до якого застосовується ставка.
Ставки внеску встановлені в розмірі: у США - 7,15%, у Великобританії - 5,7% і 9
% (у залежності від розміру доходу), у Франції - 5,7 %; у Японії - 5,3 %. У
країнах діє або один внесок із фізичних осіб
за всіма видами страхування (США), або декілька (ФРН, Франція), сплата яких надає право на
відповідні види соціальних послуг. Внески з підприємств стягуються у відсотках не до загального фонду заробітної плати зайнятих, а до заздалегідь встановленої максимальної
валової заробітної плати, тобто суми, що перевищують цей максимум, не
враховуються. Тому, чим вище частка
кваліфікованих працівників у компанії, чим вище їх заробітна плата, тим менше
відрахувань роблять вони в соціальні фонди.
Серед міждержавних фондів
найбільше значення мають Міжнародний валютний фонд, завданям
якого є врегулювання міжнародної ліквідності з
метою рівноваги платіжного балансу, і Міжнародний банк реконструкції і розвитку, що дає довгострокові кредити для розширення виробничих потужностей терміном на 20
років під гарантію урядів країн-членів. У Європейському
Союзі створений ряд міждержавних фондів, у тому числі Бюджет Європейського Союзу, Європейський
фонд розвитку, Європейський фонд валютного співробітництва.
|