Економічне обгрунтування
територіально-комплексного розвитку та розміщення продуктивних сил країни,
економічних районів здійснюється методом
територіальних схем (програм).
Територіальні програми - це передпланові (прогнозні)
наукові схеми економічного розвитку регіонів, які розробляються науковими й
науково-дослідними інститутами, проектними організаціями на 15 і більше років.
У них визначаються завдання й основні показники економічного та соціального
розвитку регіонів, забезпечення комплексного використання природних ресурсів,
розв'язання соціальних, економічних та екологічних проблем. Програми мають
переважно рекомендаційний характер і є базою для вироблення способів
регулювання економічного розвитку країни; податкової системи, економічних та
правових нормативів тощо.
Територіальні схеми складаються з 5 розділів.
1. Аналіз сучасного стану
економічного й соціального розвитку та розміщення продуктивних сил регіону. Аналізують рівень
соціального та економічного розвитку за попередні 15 років, встановлюють
відповідність досягнутого рівня розвитку продуктивних сил, їх розміщення
економічним і природним умовам та ресурсам, раціональному поділу праці;
виявляють диспропорції, негативні процеси та явища, проблемні питання
розвитку.
Виявляюся
тенденції до зміни пропорцій між галузями спеціалізації та обслуговуючими
галузями, зміни у співвідношенні виробництва і споживання в самому районі,
транспортно-економічних зв'язках.
Крім
техніко-економічних і екологічних показників, аналізують соціальний розвиток
регіону, особливо рівень життя населення. Для цього використовують показники
реальних його доходів, зміни в структурі споживання продовольчих та непродовольчих товарів,
забезпечення житлом, об'єктами культурно-побутового призначення, охорони
здоров'я, освіти, дошкільними закладами тощо.
Одночасно оцінюють
територіальну структуру господарства (економічне районування, формування на
території ТВК, промислових вузлів та інших форм територіальної організації
господарства). Визначають науковий потенціал, розміщення різних наукових
закладів, відповідність їх виробничій спеціалізації регіону, чисельність і
характеристику наукових кадрів тощо. Виявляють диспропорції та недоліки в
розміщенні продуктивних сил, резерви й можливості вдосконалення перспективного
розвитку регіону.
2. Оцінка природних, економічних і соціальних передумов подальшого
розвитку продуктивних сил та їх розміщення. Вивчають природні умови
розвитку господарства - стан земельних, водних,
лісових, мінеральних і енергетичних ресурсів. Земельні угіддя оцінюють і класифікують за якістю з урахуванням
форм власності й типів угідь. Визначають площі земель, придатних для
використання в різних сферах господарювання (сільськогосподарському,
промисловому, будівництві житла тощо). Тобто, встановлюють структуру земельного
фонду регіону, його сучасний стан і можливості змін на перспективу.
Водні ресурси оцінюють з урахуванням потреб у воді населення і господарства району.
Обґрунтовують заходи щодо комплексного використання й охорони водних ресурсів.
Економічну оцінку водних ресурсів здійснюють за приведеними витратами (на 1 м3 води) на
постачання води споживачеві.
Лісовий фонд - оцінюють його розміщення,
якісну структуру (хвойні, твердо- і м'яколистяні, спілі, переспілі ліси тощо).
При цьому розрізняють ліси захисного й заповідного фонду. Встановлюють можливу
площу вирубок деревини, перспективи використання лісових ресурсів, їх, охорону,
економічну оцінку.
Мінеральні й паливні ресурси оцінюють за балансовими даними про запаси корисних
копалин за категоріями А + В + С . Дають геолого-економічну оцінку родовищ,
аналізують техніко-економічні показники видобутку й комплексного використання
сировини.
Трудові ресурси оцінюють за даними аналізу демографічних показників у розрізі
адміністративно-територіальних одиниць району. Потребу в трудових ресурсах
виробничої сфери визначають за обсягом перспективного зростання виробничих та
інших підприємств регіону з урахуванням змін у продуктивності праці. Потребу в
трудових ресурсах невиробничої сфери встановлюють за чисельністю населення і
нормативами його обслуговування. Визначають також витрати на підготовку й
перепідготовку кадрів, можливу кількість безробітних і напрями забезпечення їх
роботою.
Обсяг усіх ресурсів
визначають балансовим методом.
3. Обгрунтування основних
напрямів виробничої спеціалізації та комплексного розвитку господарства.
Розробляють концепцію
подальшого розвитку району, передбачаючи загальні, основні тенденції розвитку й
розміщення господарства, вирішення соціальних та економічних проблем. Визначають структуру й спеціалізацію
господарства регіону. Структуру господарства визначають, використовуючи
показники частки окремих галузей у загальному виробництві (з чистої продукції,
кількості зайнятих, основних виробничих фондів).
4. Обгрунтування розміщення
продуктивних сил у межах регіону (економічного району).
Розглядають питання
взаємопов'язаного розміщення підприємств різних галузей господарства на
території району з перспективою формування й розвитку територіальних
комплексів.
Детально обґрунтовують економічне районування: визначають ТВК,
промислові зони й вузли, інші територіальні угрупування. Виділяють території,
на яких неможливе розміщення деяких підприємств (наприклад, у зв'язку з великим
забрудненням природного середовища) або, на яких є умови для нового будівництва
великих підприємств, населених пунктів. Для кожного ТВК розробляють схеми його
формування та розвитку.
5. Головні висновки, оцінка
ефективності передбачуваних напрямів і пропозицій подальшого розвитку й
розміщення продуктивних сил.
Визначають основні показники
розвитку й розміщення продуктивних сил району: населення, трудові ресурси,
сукупний суспільний продукт, національний дохід, структура господарства,
капітальні вкладення, основні виробничі фонди, темпи зростання, товарна, чиста
продукція та основні показники розвитку промисловості, сільського господарства
(його основних галузей), будівництва, транспорту, невиробничої сфери; важливі
об'єкти нового будівництва, зрушення в розміщенні продуктивних сил в регіоні.
Дають головні висновки щодо розвитку господарства регіону. Оцінюють економічний ефект від удосконалення територіальної
організації продуктивних сил. Відносний показник загальної ефективності
господарства району (індекс змінного складу) визначають за формулою Ке.р = Ір / Ік .
де Ір - сумарний обсяг виробництва
на одиницю витрат у районі; Ік - аналогічний показник по
країні в цілому.
Показник (Ке.р) характеризує
«рентабельність» господарства району.
Вивчають проблеми охорони навколишнього середовища:
1) оцінка впливу
господарської діяльності на навколишнє середовище (ОВНС); 2) прогнозування
стану навколишнього середовища; 3) проекти охорони, або територіальні
комплексні програми охорони навколишнього середовища.
Найактуальнішими для України
є програми відновлення господарства Донбасу, зони впливу Чорнобильської АЕС,
тобто регіонів із найгіршими соціально-економічною і екологічною ситуаціями.
Нині перспективний розвиток
господарства обґрунтовується на основі адміністративно-територіального
принципу, а не економічного районування.
На основі прогнозів
розробляються відповідні програми соціально-економічного розвитку України в
регіональному розрізі, де конкретизуються напрями й заходи, джерела
фінансування, терміни та відповідальність за виконання прогнозних розробок.
|