Незалежно від конкретних етапів та підетапів системного дослідження
існують основні структурні елементи, основна послідовність «мета — способи досягнення мети — ресурси». Мета зазвичай
структурується у вигляді дерева (мультидерева) цілей, про що ми будемо говорити
пізніше.
В загальному випадку для побудови системи та керування нею необхідна
реалізація наступних етапів:
@ визначення проблеми;
@ ідентифікація призначення системи;
@
ідентифікація змінних та взаємних зв 'язків між ними;
@
ідентифікація функцій та структури системи;
@
ідентифікація оточення (середовища існування) системи;
@ генерація та визначення пріоритетів
альтернативних потоків;
@
оцінювання ресурсів, необхідних для реалізації кожного з можливихваріантів;
@ визначення наявності ресурсів;
@
оцінка ефективності варіантів та вибір прийнятної альтернативи, яка може бути
реалізована з урахуванням існуючих обмежень;
@реалізація
(впровадження) обраної альтернативи та корегування плану.
Існує багато поглядів
на черговість виконання певних робіт у ході системного аналізу. В таблиці 7.1
наведено декілька варіантів порядку розв’язання проблем.
Таблиця 7.1. Етапи системного розв'язання проблем
За С.Л. Оптнером
|
За С. Юнгом
|
За С.П. Ніканоро-вим
|
За Ю.1. Черняком
|
1. Ідентифікація симптомів
|
1. Визначення мети організації
|
1. Виявлення проблеми
|
1. Аналіз проблеми
|
2. Визначення актуальності проблеми
|
2. Виявлення проблеми
|
2. Оцінка актуальності проблеми
|
2. Визначення системи
|
3. Визначення цілей
4. Визначення структури
|
3. Діагноз
4. Пошук рішення
|
3. Аналіз обмежень проблеми
4. Визначення критеріїв
|
3. Аналіз структури системи
4. Формулювання загальної мети та критеріїв
|
5. Визначення можливостей
|
5. Оцінка і вибір альтернативи
|
5. Аналіз існуючої системи
|
5. Деком позиція мсти, визначення потреб
в ресурсах. композиція цілей
|
6. Знаходження альтернатив
|
6. Узгодження рішення
|
6. Пошук можливостей
|
6. Виявлення ресурсів, композиція цілей
|
7. Оцінка альтернатив
|
7. Затвердження рішення
|
7. Вибір альтернативи
|
7. Прогноз та аналіз майбутніх умов
|
8. Вироблення рішення
|
8. Підготовка до введення в дію
|
8. Забезпечення визнання
|
8.Оцінка цілей та засобів
|
9. Визнання рішення
|
9. Управління застосуванням рішення
|
9. Прийняття рішення (формальної відповідальності)
|
9. Відбір варіантів
|
10. Запуск процесу рішення
|
10. Перевірка ефективності
|
10. Реалізація рішення
|
10. Діагноз існуючої системи
|
11. Управління процесом реалізації рішення
|
|
11. Визначення результатів рішення
|
11. Побудова комплексної програми розвитку
|
12. Оцінка реалізації та її наслідків
|
|
|
12. Проектування організації для досягнення
цілей
|
Послідовність етапів Стенфорда Оптнера відображає основи
американської школи системного аналізу (Бернард
Радвік, Еріх Квейд), яка зорієнтована, насамперед, на оцінювання та відбирання
конкретних проектів систем (систем озброєння, планів капіталовкладень за
замовленнями уряду, промислових систем). Натомість у розумінні Стенлі
Юнга, яскравого представника школи системного проектування та управління
організаціями, СА є стрижнем структури організації та постійний метод
її роботи.
На грунті основних наведених понять та термінів, що використовуються
при дослідженні складних систем, будуються загальні способи використання цих
понять у вигляді методологій системного дослідження, що у свою чергу включають
певну послідовність кроків.
Різні автори схильні різним чином визначати послідовність та
назви етапів системного дослідження, але за цим для всіх них характерним є
єдність поглядів та принципова єдність підходів до поділу СА на етапи.
|