Варіант методології СА, запропонований Ю. І. Черняком, є певною мірою
синтетичним і враховує всі наведені етапи інших класифікацій, побудований за
принципом логічної послідовності етапів системного дослідження, які пов'язані з
основними положеннями теорії систем, по суті максимальною класифікацією.
Деталізована послідовність етапів і робіт СА за Ю. І.
Черняком
І. Аналіз проблеми
Чи існує проблема? Точне формулювання
проблеми; Аналіз логічної структури проблеми; Розвиток проблеми (минуле і
майбутнє); Зовнішні зв'язки проблеми (з іншими проблемами); Принципова
розв'язальність проблеми
II. Визначення системи
Специфікація
задачі; Визначення позиції спостерігача; Визначення об'єкта; Виділення
елементів (визначення критеріїв декомпозиції); Визначення підсистем;
Визначення середовища
III. Аналіз структури системи
Визначення рівнів ієрархії; Визначення
аспектів та мов; Визначення процесів та функцій; Визначення та специфікація
процесів управління та інформаційних каналів; Специфікація підсистем;
Специфікація процесів та функцій (рутинних та цільових)
IV. Формулювання мети системи
Визначення
цілей та вимог надсистеми; Визначення цілей та обмежень середовища; Формулювання
спільної мети; Визначення критеріїв; Декомпозиція цілей та критеріїв за
підсистемами; Композиція загального критерію з критеріїв підсистем '
V. Декомпозиція мети, виявлення потреби в ресурсах та
процесах
Формулювання цілей
верхнього рівня; Формулювання цілей поточних процесів;
Формулювання
цілей ефективності; Формулювання цілей розвитку; Формулювання зовнішніх цілей
та обмежень; Виявлення потреб у ресурсах та процесах
VI. Виявлення ресурсів та процесів,
композиція цілей
Оцінювання існуючої технології та
потужностей; Оцінювання поточного стану ресурсів; Оцінювання поточних та
запланованих проектів; Оцінка можливості взаємодії з іншими системами;
Оцінювання соціальних факторів; Композиція цілей
VII. Прогноз та аналіз майбутніх умов
Аналіз стійких
тенденцій розвитку системи; Прогноз розвитку та змін середовища; Передбачення
появи нових факторів, які виявляють сильний вплив на розвиток системи; Аналіз
ресурсів майбутнього; Комплексний аналіз взаємодії факторів майбутнього
розвитку; Аналіз можливих зсувів цілей та критеріїв
VIII. Оцінювання цілей та засобів
Розрахунок
оцінок за критеріями; Оцінювання взаємної залежності цілей; Оцінювання
відносної важливості цілей; Оцінювання дефіцитності та вартості ресурсів;
Оцінювання впливу зовнішніх факторів; Оцінювання комплексних
розрахункових показників
IX. Відбір варіантів
Аналіз цілей на сумісність та входження;
Перевірка цілей на повноту; Відкидання надлишкових цілей; Планування варіантів
досягнення окремих цілей; Оцінка та порівняння варіантів; Суміщення комплексу
взаємопов'язаних варіантів
X. Діагноз існуючої системи
Моделювання технологічного та економічного
процесу; Розрахунок потенційної та фактичної потужності; Аналіз втрат
потужності; Виявлення недоліків в організації виробництва та керування;
Виявлення та аналіз заходів з вдосконалення організації
XI. Побудова комплексної програми розвитку
Формулювання заходів, проектів та програм;
Визначення черговості цілей та заходів з їх досягнення; Розподіл сфер
діяльності; Розподіл сфер компетенції; Розроблення комплексного плану заходів
за умов дії обмежень в часі та за ресурсами; Розподілення по відповідальних
організаціях, керівниках та виконавцях
XII. Проектування організації для досягнення мети
Призначення цілей організації; Формулювання
функції організації; Проектування організаційної структури; Проектування
інформаційних механізмів; Проектування режимів роботи; Проектування механізмів
матеріального та морального стимулювання
Розглянемо коротко особливості укрупнених етапів.
Питання про те, чи існує взагалі проблема, є надзвичайно важливим, оскільки
застосування величезних зусиль до розв'язання НЕІСНУЮЧИХ проблем є доволі
звичним випадком. Це пояснюється тим, що існують проблеми-привиди, які
можуть маскувати інші, дійсно важливі та актуальні проблеми. Окрім того, правильне
та достатньо точне формулювання проблеми є першим та необхідним етапом
будь-якого системного дослідження.
Для побудови системи проблему необхідно піддати декомпозиції, тобто
розкласти на комплекс чітко сформульованих завдань. Позиція
спостерігача (аналітика) в принципі визначає критерій розв'язання проблеми.
Визначення об'єкта в деяких випадках може скласти основну складність
дослідження.
Довільність у процесі виділення підсистем та процесів, що
реалізуються в системі, може привести до того, що системне дослідження буде
невдалим. У
складних системах з участю людей структурні співвідношення не лише не є
очевидними, але й заховані за відношеннями адміністративної підпорядкованості.
Рутинні цілі та процеси в багатьох випадках затуляють цілі та процеси
розвитку, а тому потрібно відділяти їх одне від одного.
Формулювання мети організації неможливе шляхом опитування
«суспільної думки», а є складною логічною процедурою, що реалізується в межах
системного аналізу та теорії систем і вимагає знання досліджуваної предметної
області.
В складних системах мета в більшості випадків є віддаленою
від конкретних засобів її досягнення, і «наближення» реалізується узгодженням
мети з засобами її досягнення шляхом декомпозиції цілей. Це є однією з
найважливіших складових системного аналізу і реалізується за допомогою методу
дерева цілей.
СА застосовується в першу чергу до розв'язання стратегічних
проблем, а тому повинен враховувати майбутнє. Майбутні відкриття, ресурси,
система майбутніх соціальних цінностей радикальним чином можуть вплинути на
функціонування системи, а тому прогнозування є однією з найважливіших та
найскладніших складових СА.
Велика кількість діючих в СА факторів (соціальні, політичні,
моральні, етичні та ін.) не піддається кількісному вимірюванню, а враховується
експертним шляхом. Оскільки СА в основному оперує
слабоструктурованими чи неструктурованими даними, отримання та опрацювання
експертних оцінок є необхідним етапом СА.
Корегування цілей з метою виявлення основних дозволяє звузити
множину варіантів та привести їх у відповідність з наявними ресурсними
обмеженнями.
У більшості
випадків СА скерований на покращення функціонування існуючих систем, а тому виявлення
важливих проблем управління та тактичних цілей є предметом діагностичного
дослідження та аналізу системи керування.
Формування комплексних програм в цій методології має за мету «переклад»
результатів СА мовою конкретних заходів, що повинні бути реалізовані для.
досягнення поставленої мети. В певних випадках може виявитися необхідність
проектування додаткових структур управління або перепроектування існуючих.
|