Франчайзинг — змішана
форма великого і дрібного підприємництва; система взаємовигідних партнерських
відносин. Він поєднує елементи оренди, купівлі-продажу, підряду,
представництва, але в цілому залишається самостійною формою договірних відносин
суб'єктів, що хазяюють, що мають статус юридичної особи. Взаємодія великого
(корпорації, фірми і т.п.) і дрібного підприємств здійснюється на основі
договору франчайзинга, що укладається між великим підприємством — франчайзером і дрібним — франчайзи (оператором).
Предметом
договору повинний бути обов'язок франчайзера постачати оператора, що працює в
рамках обговореної території за грошову винагороду, своїми товарами,
апробованими технологіями бізнесу, передати йому виключне право на виробництво
і збут під торговою маркою і від імені франчайзера обговорених товарів і послуг.
Майже завжди франчайзи виплачує
одноразовий внесок за право користування на ринку ім'ям і торговою маркою. Крім
цього внеску франчайзи і капіталовкладень в основні фонди, зроблені їм,
франчайзер може призначити регулярну плату за рекламу торгової марки,
використовувану оператором. Плата, як
правило, встановлюється в межах 1—5% від виторгу і характерна для компаній, що
здійснюють постійні довгострокові рекламні проекти. Франчайзер установлює також
розмір відрахувань від обсягу поточних продажів франчайзи, що складає в
середньому 2—3%, але буває і значно вище.
• В
економічній літературі розрізняють два типи договірних відносин. Перший набув
найбільшого застосування в сфері торгівлі. Суть його полягає в тому, що
фірма-франчайзи вузько спеціалізована на реалізації одного виду товарів і
послуг і одержанні фіксованої частки від загального обсягу продажу.
Інший тип
договірних відносин значно складніше. Дрібна фірма-франчайзи працює не просто
під торговою маркою франчайзера, а включається в повний виробничо-господарський
цикл великої корпорації, виконуючи рівні з нею вимоги технологічного процесу,
якості, навчання персоналу, виконання плану продажу, оперативної звітності.
• Франчайзинг
має свої переваги і недоліки. До числа переваг варто віднести: фірма-франчайзи
здобуває деяку гарантію свого існування; заощаджує засоби на маркетингових
дослідженнях, консультаціях і інших послугах професіоналів; має гарантію
постачань сировини, матеріалів, напівфабрикатів; відкриває свою справу з меншим
ризиком; одержує поради і підтримку від свого партнера — великої фірми.
Великі фірми
розширюють сферу збуту своєї продукції, проникаючи на невеликі й окремі ринки,
мають інформацію для швидкого реагування на зміну попиту, залучають додатковий
капітал.
Недоліки
франчайзинга: необхідність врахування інтересів партнера — великої компанії й
інших власників акцій, що може створювати стресові ситуації у франчайзи;
наявність права в продавця ліцензії перевіряти фінансову документацію,
обов'язковість дотримувати методів ведення бізнесу, викладених в інструкції
партнерської компанії, можуть стримувати ініціативу й обмежувати можливості
маневру.
|