2.1 Поняття та
основна класифікація методів управління
Практична реалізація функцій
управління здійснюється за допомогою системи методів управління. Привести, в
дію організовану систему, щоб одержати потрібний результат, можна лише через
вплив на неї керуючого органу чи особи. При цьому необхідні певні інструменти
погодженого впливу, які й забезпечують досягнення поставлених цілей. Такі
інструменти заведено називати методами управління.
Методи управління – це способи впливу на окремих працівників і трудові колективи в цілому,
які необхідні для досягнення цілей підприємства.
Управління підприємством спрямоване на людей, коло їхніх інтересів,
передовсім матеріальних. Тому основою класифікації методів управління є
внутрішній зміст мотивів, якими керується людина у процесі виробничої чи іншої
діяльності. За своїм змістом мотиви діяльності можна поділити на матеріальні,
соціальні та мотиви примусового характеру. Відповідно до цього
розрізняють економічні, соціально-психологічні та організаційні методи управління діяльністю
підприємств.
2.2 Змістова характеристика окремих методів управління
Усі названі методи управління діяльністю підприємств органічно
взаємозв’язані й використовуються не ізольовано, а комплексно. Проте провідними
треба вважати саме економічні методи. Організаційні методи створюють передумови
для використання економічних методів.
Соціально-психологічні методи доповнюють організаційні та економічні й
утворюють у сукупності необхідний арсенал засобів управління діяльністю
підприємства, будь-якого суб’єкта підприємницької чи іншої діяльності.
Економічні методи управління – це такі методи, які реалізують матеріальні інтереси участі людини у
виробничих процесах (будь-якій іншій діяльності) через використання
товарно-грошових відносин. Ці методи мають два аспекти реалізації.
Перший аспект характеризує процес управління, зорієнтований на
використання створеного на загальнодержавному рівні економічного сегмента
зовнішнього середовища. Суть цього аспекту:
–
формування системи
оподаткування суб’єктів господарювання;
–
визначення дійової
амортизаційної політики, яка сприяла б оновленню (відтворенню) матеріальних і
нематеріальних активів підприємства;
–
встановлення державою
мінімального рівня заробітної плати та пенсій.
Другий аспект економічних методів управління зв’язано з управлінським
процесом, орієнтованим на використання різноманітних економічних важелів, таких
як фінансування, кредитування, ціноутворення, штрафні санкції тощо.
Соціально-психологічні методи управління реалізують мотиви соціальної поведінки людини. Адже рівень
сучасного виробництва, зростання загальноосвітнього і
професійно-кваліфікаційного рівня працівників зумовлюють суттєві зміни в
системі ціннісних орієнтацій та структурі мотивації трудової діяльності людей.
Традиційні форми матеріального заохочення поступово втрачають свій пріоритетний
стимулюючий вплив.
Усе більшого значення набувають такі чинники, як змістовність і творчий
характер праці, можливості для прояву ініціативи, суспільне визнання, моральне
заохочення тощо. Тому розуміння закономірностей соціальної психології та
індивідуальної психіки працівника є необхідною умовою ефективного управління
виробництвом чи будь-яким іншим видом діяльності.
Практична реалізація соціально-психологічних методів управління
здійснюється за допомогою різноманітних засобів соціального орієнтування та
регулювання, групової динаміки, розв’язання конфліктних ситуацій, гуманізації
праці тощо.
Організаційні методи управління базуються на мотивах примусового характеру. Їхнє існування й практичне
застосування зумовлене заінтересованістю людей у спільній організації праці.
Організаційні методи управління – це комплекс способів і прийомів впливу на
працівників, заснованих на використанні організаційних відносин та
адміністративній владі керівництва. Усі організаційні методи управління
поділяють на регламентні й розпорядчі.
Зміст регламентних методів
полягає у формуванні структури та ієрархії управління, делегуванні повноважень
і відповідальності певним категоріям працівників фірми, визначенні орієнтирів
діяльності підлеглих, наданні методично-інструктивної та іншої допомоги
виконавцям. Розпорядчі методи управління охоплюють поточну (оперативну)
організаційну роботу і базуються, як правило, на наказах керівників
підприємств. Вони передбачають визначення конкретних завдань для виконавців,
розподіл цих завдань між ними, контроль виконання, проведення нарад з питань
поточної діяльності підприємства.
Професійно вміле застосування економічних,
соціально-психологічних та організаційних методів управління здебільшого
забезпечує достатньо ефективне господарювання.
|