Використання накопиченого капіталу знань веде до
суттєвих змін у характері функціонування підприємств та організацій. Значення
фізичних товарів і обладнання поступово зменшується, тоді як значення послуг і
нематеріальних ресурсів неухильно зростає.
За природою свого походження нематеріальні ресурси
виникають або завдяки новим, унікальним знанням у будь-якій формі, або через
рідкісність ресурсів (природну чи організовану). Використання таких ресурсів або робить їхніх
власників єдиним виробником певної продукції, або забезпечує зменшення витрат
проти інших виробників.
Необхідною умовою успішного функціонування будь-якого підприємства в
ринковій економіці є ефективне використання його власних так званих
нематеріальних ресурсів.
Нематеріальні ресурси — це складова частина
потенціалу підприємства, здатна забезпечувати економічну користь протягом
відносно тривалого періоду. Відмітними рисами цих ресурсів є брак матеріальної
основи здобування доходів та невизначеність розмірів майбутнього прибутку від
їхнього використання.
Поняття «нематеріальні ресурси» використовується для характеристики
сукупності об'єктів інтелектуальної власності. Інтелектуальна власність
у широкому розумінні — це юридична категорія, яка застосовується для:
— визначення результатів творчої праці людини
(творів науки, техніки, мистецтва та інших видів діяльності);
— позначення належності таких результатів
творчої праці відповідним суб'єктам творчої діяльності;
— закріплення за цими суб'єктами особистих немайнових і майнових прав,
пов'язаних із розробкою та використанням створених ними інтелектуальних
продуктів.
Стокгольмська конвенція
(1967 p.) включає в поняття «інтелектуальна власність»
права, що стосуються літературних, художніх і наукових творів, виконавчої
діяльності артистів, звукозапису, радіо і телевізійних передач, винаходів у
всіх галузях людської діяльності, наукових відкриттів, промислових зразків,
товарних знаків, знаків обслуговування, фірмових найменувань та комерційних позначень,
захисту проти недобросовісної конкуренції, а також всі інші права щодо
інтелектуальної діяльності у виробничій, науковій, літературній і художній
галузях.
Винахід — це результат творчої діяльності людини будь-якій галузі
технології. Об'єктами винаходу можуть бути продукт і спосіб.
Виділяють кілька основних
видів продуктів, які можуть стати об'єктом винаходу. До них, зокрема, належать:
— пристрій — машина,
механізм, прилад тощо, які характеризуються наявністю конструктивних елементів
та зв'язків між ними, їхнім взаємним розташуванням, формою виконання,
параметрами елементів і матеріалів, з котрих їх виготовлено;
— речовина —
індивідуальні хімічні сполуки, композиції (сполуки, суміші, розчини, сплави
тощо), продукти ядерного перетворення, які характеризуються якісними й
кількісними ознаками;
— штам
мікроорганізму, культура клітин рослин і тварин — спад-ково однорідні культури
бактерій, мікроскопічні гриби, дріжджі, мікроорганізми, віруси, фаги, соматичні
клітини рослин і тварин, які культивуються, тощо.
До способів належать процеси виконання
дій над матеріальним об'єктом (об'єктами) за допомогою інших матеріальних
об'єктів. Спосіб характеризується наявністю дій або сукупності дій, порядком
їхнього виконання в часі.
Отже, винаходом може бути лише конкретний
продукт або спосіб. Пропозиції, що їх сформульовано у вигляді загальної постановки
завдання або у вигляді ідеї, не можуть бути кваліфіковані як винахід. Зокрема,
не визнаються винаходами відкриття, наукові теорії, математичні методи, методи
організації та управління господарством, плани, умовні позначення, розклади,
правила, програми для обчислювальних машин, топології інтегральних мікросхем,
сорти рослин і породи тварин тощо.
Корисна
модель — це результат творчої діяльності людини, об'єктом якої може бути
конструктивне вирішення пристрою або його складових частин.
Корисні моделі відрізняються від інших об'єктів
промислової власності тим, що їхнім предметом є тільки конструктивне вирішення
пристрою (просторова композиція, взаємне розташування елементів пристрою, його
форма).
Промисловим
зразком називається результат творчої діяльності людини в галузі художнього
конструювання. Об'єктом такої діяльності може бути форма, малюнок, кольори або
їхнє поєднання, що визначають зовнішній вигляд промислового виробу і призначені
для задоволення естетичних та
ергономічних потреб.
За своєю сутністю промисловий зразок — це
нове художньо-конструктивне вирішення виробу, в якому досягається єдність технічних
та естетичних властивостей. Не підлягають охороні як промислові зразки:
об'єкти архітектури, промислові гідротехнічні та інші стаціонарні споруди;
друкована продукція як така; об'єкти нестійкої форми з рідких, газоподібних,
сипких і тому подібних речовин.
Товарними
знаками та знаками обслуговування (в українському законодавстві — знаки для
товарів і послуг) вважаються оригінальні позначення, з допомогою яких товари і
послуги одних осіб відрізняють від однорідних товарів і послуг інших осіб. Головне
завдання товарного знака полягає в ідентифікації товару та його виробника на
ринку. Товарний знак при цьому виконує одночасно дві функції: рекламування
товару та гарантування його якості.
Фірмове найменування — це стале
позначення підприємства (фірми, компанії, тощо) або окремої особи, від імені
якої здійснюється виробнича або інша
діяльність.
Недобросовісною
конкуренцією вважаються будь-які дії в конкуренції, що суперечать правилам,
торговим та іншим чесним звичаям у підприємницькій діяльності. Недобросовісною
конкуренцією вважаються дії, пов'язані:
1) із неправомірним
використанням ділової репутації суб'єкта господарювання (використання чужих
позначень, рекламних матеріалів, упаковки; товарів іншого виробника;
копіювання зовнішнього вигляду виробу; порівняльна реклама);
2) зі створенням
перешкод суб'єктам господарювання в процесі конкуренції та використанням
неправомірних переваг у конкуренції (дискредитація суб'єкта; купівля-продаж
товарів, виконання робіт, надання послуг із примусовим асортиментом; намовляння
до бойкоту суб'єкта господарювання; намовляння постачальника до дискримінації
покупця; намовляння до розірвання договору з конкурентом; підкуп працівника
постачальника або покупця);
3) із неправомірним
збиранням, розголошенням та використанням комерційної таємниці, включаючи й
намовляння до розголошення комерційної таємниці.
Раціоналізаторська
пропозиція — це технічне вирішення, яке є новим і корисним для підприємства, до
якого воно подано. Раціоналізаторськими вважаються пропозиції щодо
вдосконалення використовуваної техніки (машин, агрегатів, пристроїв),
продукції, що виготовляється, способів контролю, спостереження й дослідження,
техніки безпеки, а також пропозиції, які сприяють підвищенню продуктивності
праці, ефективнішому використанню енергії, обладнання, матеріалів.
За своєю сутністю раціоналізаторські
пропозиції, як і винаходи, є технічними рішеннями, але відрізняються від
останніх мірою новизни.
Економічне значення раціоналізаторських
пропозицій полягає в тому, що вони підвищують техніко-технологічний рівень
виробництва на підприємстві.
Під «ноу-хау»
заведено розуміти не захищені охоронними документами та не оприлюднені
(повністю або частково) знання чи досвід технічного, виробничого,
управлінського, комерційного, фінансового або іншого характеру, що можуть бути
практично використані в наукових дослідженнях та розробках, за виготовлення,
реалізації та експлуатації конкурентоспроможної продукції, забезпечуючи певні
переваги їхньому власникові.
Термін «ноу-хау» походить від англійського виразу «знати як зробити.
Комерційна таємниця — це відомості,
безпосередньо пов'язані з діяльністю підприємства, які не є державними
таємницями і розголошення яких може завдати шкоди інтересам підприємства. У
загальному розумінні комерційну таємницю становить сукупність
виробничо-господарської, фінансово-економічної та науково-технічної інформації
про діяльність підприємства, розголошення котрої може призвести до економічних
збитків.
|