4.1 Система державного управління суб’єктами
господарювання
Крім внутрішніх органів управління підприємствами та організаціями, існують
вищі органи загальнодержавного управління всіма суб’єктами господарювання.
Формування і функціонування таких органів управління є об’єктивно необхідними й
доцільним оскільки зумовлюються наявністю широкого кола управлінських рішень,
прийняття та практична реалізація яких перебувають поза можливостями та
компетенцією самих підприємств і організацій.
Чинна
система загальнодержавного управління підприємствами, організаціями та іншими
первинними ланками національної економіки України.
Президент
України як глава держави в рамках повноважень, визначених Конституцією України,
керує всіма сферами діяльності суспільства, включаючи економіку. З цією метою
він видає відповідні укази й розпорядження, проводить ділові зустрічі та наради
з посадовими особами відповідного рівня, здійснює робочі поїздки в регіони,
відвідує підприємства (організації). Певні управлінські рішення приймає також
глава адміністрації Президента. Верховна Рада (парламент) України бере участь в
управлінні економікою, окремими її сферами і галузями опосередковано, через
формування необхідної законодавчої бази.
Центральну виконавчу владу держави репрезентує Кабінет Міністрів України,
який практично реалізує соціально-економічну політику країни, координує та
спрямовує діяльність конкретних ланок національної економіки через відповідні
центральні органи виконавчої влади – міністерства, державні комітети,
агентства, інші установи.
Центральними органами виконавчої влади, керівники яких входять
безпосередньо до складу Кабінету Міністрів України та які утворюють систему
державного управління суб’єктами господарювання, є конкретні міністерства,
комітети та інші центральні відомства.
Основними складовими елементами чинної системи загальнодержавного
управління сферою економіки служать галузеві та функціональні міністерства.
Будь-яке міністерство очолює міністр, який має кількох заступників
(здебільшого один з них є першим).
До складу органів управління міністерства входять департаменти (управління)
та відділи, які керують підприємствами (організаціями) з певних питань у межах
своєї компетенції.
Важливим робочим органом міністерства є колегія, членами якої є міністр,
заступники міністра, начальники (керівники) основних департаментів і відділів.
У складі міністерства виокремлюються необхідні функціональні департаменти:
планово-економічний, технічний, маркетингу, зі зв’язків із зарубіжними
країнами, фінансовий, праці й заробітної плати, виробничо-диспетчерський,
центральна бухгалтерія тощо.
4.2 Організація та взаємодія центральних органів
виконавчої влади
Виробничо-господарську та іншу діяльність окремих підприємств чи їхніх
інтеграційних утворень координують функціональні й галузеві міністерства, комітети
та інші центральні органи виконавчої влади. Існує відповідна схема організації
та взаємодії центральних органів виконавчої влади.
Міністерства, керівники яких входять до складу Кабінету Міністрів України:
–
Міністерство аграрної політики
України;
–
Міністерство внутрішніх справ
України;
–
Міністерство екології та
природних ресурсів України;
–
Міністерство економіки України;
–
Міністерство палива та
енергетики України;
–
Міністерство закордонних справ
України;
–
Міністерство культури і
мистецтв України;
–
Міністерство України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи;
–
Міністерство оборони України;
–
Міністерство освіти і науки
України;
–
Міністерство охорони здоров’я
України;
–
Міністерство праці та
соціальної політики України;
–
Міністерство транспорту
України;
–
Міністерство фінансів України;
–
Міністерство юстиції України.
До
вищих органів державного управління підприємствами належать також державні
комітети та інші центральні органи, статус яких прирівнюється до статусу
Державного комітету України:
–
Державний комітет будівництва,
архітектури та житлової політики України;
–
Державний комітет України по
водному господарству;
–
Державний комітет України по
земельних ресурсах;
–
Державний комітет України з
енергозбереження;
–
Державний комітет лісового
господарства України;
–
Державний комітет промислової
політики України;
–
Державний комітет
стандартизації, метрології та сертифікації України;
–
Державний комітет статистики
України;
–
Національне космічне агентство
України;
–
Державне казначейство України.
Центральні
органи виконавчої влади зі спеціальним статусом:
–
Антимонопольний комітет
України;
–
Державна податкова
адміністрація України;
–
Державна митна служба України;
–
Державний комітет України з
питань регуляторної політики та підприємництва;
–
Національна комісія регулювання
електроенергетики України;
–
Державна комісія з цінних
паперів та фондового ринку України;
–
Фонд державного майна України;
–
Служба безпеки України.
Конкретні функції, що їх виконують центральні органи державного управління,
визначено здебільшого їхньою назвою. Пояснення здійснюваних функцій потребують
лише деякі центральні органи управління, зокрема:
Міністерство економіки – визначає головні напрями економічної політики держави, спрямовує
зовнішньоекономічну діяльність і торгівлю;
Фонд державного майна – проектує й реалізує щорічні програми приватизації державних підприємств
(організацій);
Державне казначейство – розробляє й реалізує плани фінансування переважно організацій,
діяльність яких здійснюється за рахунок державного бюджету;
Центральні органи виконавчої влади,
діяльність яких спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України
через відповідних міністрів:
через Міністра
екології та природних ресурсів України:
Держкомітет України по водному господарству; Держкомітет України по земельних
ресурсах; Держкомітет лісового господарства України;
через Міністра економіки
України: Держкомітет будівництва, архітектури та житлової
політики; Держкомітет України енергозбереження; Держкомітет промислової
політики України; Держкомітет стандартизації, метрології та сертифікації
України;
через Міністра фінансів
України: Головне контрольно-ревізійне управління;
Державне казначейство України.
|