Закон "Про підприємства в Україні”,
який регламентує діяльність різних видів підприємств, ухвалено сесією Верховної
Ради України 27 березня 1991 р. Пізніше до нього вносились окремі зміни. Цей
Закон визначає види та організаційні форми підприємств, правила їхнього
створення й ліквідації, механізм здійснення ними підприємницької діяльності;
створює однакові правові умови для діяльності підприємств незалежно від форми
власності й системи господарювання; забезпечує самостійність підприємств, чітко
фіксує їхні права га відповідальність у здійсненні господарської діяльності,
регулює відносини з іншими суб’єктами господарювання і державою.
Основні положення закону
Створення,
реєстрація, ліквідація та реорганізація підприємства. Будь-яке підприємство може
бути створене: 1) відповідно до рішення власника (власників) майна чи
вповноваженого ним (ними) органу, організації-засновника; 2) унаслідок
примусового поділу іншого підприємства згідно з чинним антимонопольним
законодавством; 3) через виокремлювання зі складу діючого підприємства одного
або кількох структурних підрозділів з рішення їхніх трудових колективів і за
згодою власника майна (уповноваженого органу). Підприємство має право
створювати свої філії (представництва, відділення або інші відокремлені
підрозділи) з поточними й розрахунковими рахунками в банку.
Кожне створене підприємство підлягає
державній реєстрації за місцем перебування у відповідному виконавчому комітеті
Ради народних депутатів за певну плату. Для цього підприємство подає органу
місцевої влади заяву, рішення засновника про створення, статут та інші
визначені Кабінетом Міністрів України документи. Дані про державну реєстрацію
повідомляються Міністерству економіки і Держкомітету статистики, саме
підприємство заноситься до державного реєстру України згідно зі своїм
ідентифікаційним цифровим кодом.
Підприємство може бути ліквідоване
(реорганізоване) у випадках: прийняття відповідного рішення власником майна,
визнання його банкрутом, заборони діяльності за невиконання встановлених
законодавством умов. Ліквідація підприємства здійснюється ліквідаційною
комісією, створюваною власником або вповноваженим ним органом, а за банкрутства
– судом чи арбітражем. Про таку акцію повідомляється в пресі з визначенням
строків претензій до підприємства, що ліквідується. Ліквідаційна комісія
повинна оцінити наявне майно такого підприємства, розраховуватись з
кредиторами, скласти й передати власнику ліквідаційний баланс. Підприємство
вважається ліквідованим (реорганізованим) з моменту виключення його з
державного реєстру України.
Загальні
принципи управління підприємством і самоврядування трудового колективу. Управління
підприємством здійснюється відповідно до його статуту на засаді поєднання прав
власника майна і принципів самоврядування трудового колективу. Власник здійснює
свої права з управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним
органи. Управлінські права можуть бути делеговані раді підприємства
(правлінню). Вищим керівним органом колективного підприємства є загальні збори
(конференція) власників майна, а виконавчі функції здійснює правління.
Підприємство самостійно визначає структуру
управління, встановлює штати функціональних, виробничих та інших підрозділів.
Власник безпосередньо наймає (призначає, обирає) керівника підприємства. З
керівником укладається контракт (договір, угода). Керівник призначає на посаду
й звільняє з неї своїх заступників, керівників і спеціалістів структурних
підрозділів підприємства.
Трудовий колектив підприємства діє за
принципами самоврядування. Це означає, що він має конкретні повноваження щодо
вирішення широкого кола питань з господарської та соціальної діяльності
підприємства. Зокрема трудовий колектив з правом найму працівників розглядає,
затверджує або бере участь у вирішенні питань, що стосуються: проекту
колективного договору; надання соціальних пільг певним категоріям персоналу;
мотивації продуктивної праці, клопотання про представлення працівників до
урядових нагород. Трудовий колектив підприємства, де частка держави або
місцевого органу влади у вартості майна перевищує 50 відсотків, має право
спільно із засновником або власником розглядати зміни у статуті підприємства й
доповнення до нього, визначати умови найму керівника підприємства; приймати
рішення про здачу підприємства в оренду, його вступ до якогось добровільного
об’єднання або вихід з нього, про створення нових підприємств на базі окремих
структурних підрозділів.
Формування
й використання майна підприємства. Майно підприємства становлять матеріальні
активи та оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається в
його самостійному балансі і яке належить підприємству за правом власності або
повного господарського відання (володіння, користування і розпоряджання ним на
свій розсуд). Джерелами формування майна підприємства служать: грошові й
матеріальні внески засновників; доходи від реалізації продукції, інших видів
господарської діяльності, від цінних паперів; кредити банків та інших
кредиторів; капітальні вкладення, дотації з державного й місцевого бюджетів;
надходження від роздержавлення та приватизації власності або від придбаного
майна іншого підприємства (організації); безплатні або доброчинні внески
підприємств, організацій та окремих громадян.
Підприємство, якщо інше не передбачене його
статутом, має право (з дозволу власника) продавати, здавати в оренду,
обмінювати, передавати безплатно в тимчасове користування іншим підприємствам і
громадянам засоби виробництва та інші матеріальні цінності. Воно може також
випускати й продавати власні цінні папери, купувати їх у інших юридичних осіб.
Підприємству дозволяється за певну плату або на пільгових умовах володіти й
користуватися землею та іншими природними ресурсами. При цьому його обов’язком
є своєчасне здійснення природоохоронних заходів (здебільшого власним коштом).
Підприємницька
(господарсько-економічна) діяльність. Кожне підприємство самостійно планує свою
діяльність і визначає перспективи (стратегію) розвитку, виходячи з попиту на
продукцію, що виробляється (роботу, послуги, що виконуються), та необхідності
постійного збільшення власного зиску, а також здійснює матеріально-технічне
забезпечення виробництва. Воно реалізує вироблену продукцію через прямі угоди
зі споживачами, державне замовлення (у разі існування такого), через мережу
бірж і власних торговельних підприємств за цінами (тарифами), котрі воно
встановлює самостійно, або за цінами договірними, регульованими державою чи
вільними (ринковими).
На всіх підприємствах основним узагальнюючим
показником фінансових результатів господарсько-економічної діяльності є
прибуток (дохід). Порядок використання останнього визначає власник (власники)
підприємства або вповноважений ним (ними) орган. Державний вплив на вибір
напрямків використання прибутку (доходу) здійснюється через систему податків,
податкових пільг, різних економічних санкцій. У випадках, передбачених статутом
підприємства, певна частина чистого прибутку може передаватися у власність
членів трудового колективу. За умови зовнішньоекономічної діяльності
підприємства частину прибутку (доходу) становлять валютні кошти, що
зараховуються на його валютний рахунок у банку та використовуються ним
самостійно. Залежно від величини доходу підприємства визначається фонд оплати
праці його персоналу. Мінімальний розмір оплати праці не може бути меншим за
прожитковий мінімум, установлений державою.
Підприємство
і держава: гарантії прав, умови і контроль діяльності, відповідальність. Держава гарантує
дотримання законних прав та інтересів кожного підприємства. Здійснюючи
господарську та іншу діяльність, підприємство має право з власної ініціативи
приймати будь-які рішення в межах чинного законодавства України. Окрім
передбачених законодавством випадків, втручання державних і громадських
органів, політичних партій і рухів у діяльність підприємства не дозволяється.
Збитки (включаючи очікуваний, але не одержаний прибуток), завдані підприємству
з вини державних органів або їхніх службових осіб, мають бути відшкодовані за
рахунок останніх.
Держава забезпечує будь-якому підприємству
однакові економічні й правові умови господарювання. З цією метою вона: сприяє
розвитку ринку, здійснюючи його регулювання за допомогою економічних методів та
антимонопольного законодавства; забезпечує пільгові умови тим підприємствам,
які впроваджують прогресивні технології і створюють нові робочі місця; стимулює
розвиток малих підприємств, надаючи пільги з оподаткування та державного
кредитування, створюючи фонди сприяння розвитку малих підприємств тощо.
Контроль за окремими видами діяльності
підприємства здійснюють державна податкова інспекція та державні органи, що
виконують нагляд за безпекою виробництва і праці (включаючи екологічну безпеку)
в межах своєї компетенції, встановлюваної відповідними законодавчими актами
України. Якщо вимоги цих органів виходять за межі їхніх повноважень,
підприємство має право не виконувати таких вимог.
У разі порушення договірних зобов’язань,
кредитно-розрахункової і податкової дисципліни, вимог щодо якості продукції та
інших правил здійснення господарської діяльності підприємство несе
відповідальність, передбачену чинним законодавством України. Проте сплата
штрафів і відшкодувань не звільняє підприємство без згоди споживача від
виконання договірних зобов’язань щодо поставок продукції, здійснення робіт або
надання послуг у повному обсязі й у відповідні строки.
|