Понедельник, 25.05.2020, 20:19
Приветствую Вас Гость | RSS

Школьный и студенческий сайт

Поиск
Категории раздела
Английский язык
Алгоритмизация
Болонский процесс
Бухгалтерский учет
Государственное регулирование экономики
Деньги и кредит
Защита информации и программ
История экономических учений
Информационные системы
Информационные системы и технологии в финансах и банковском деле
Корпоративное управление
Методички
Менеджмент
Международная экономика
Макроэкономика
Политология
Планирование
Политэкономия
Размещение продуктивных сил
Современная экономическая история
Стратегическое управление
Страхование
Системный анализ
Украинский язык
Учет и аудит
Финансы предприятия
Финансовый менеджмент
Финансы
Экономика предприятия
Экономическое обоснование хозяйственных решений
Экономический анализ
Матпрограмирование
Исследование операций
Основы создания информационных систем
Экономика и организация иновационной деятельности
Форма входа

Каталог статей

Главная » Статьи » Каталог для студента » Финансы

Соціально-економічна сутність позабюджетних фондів. Способи створення і методи формування. Фінансові зв'язки позабюджетних фондів

Позабюджетні фонди держави - це сукупність фінансових коштів, що знаходяться в розпорядженні центральних або регіональних (місцевих) органів влади і мають цільове призначення. Вони є важливою ланкою фінансової системи.

Позабюджетні фонди - один із методів перерозподілу валового внутрішнього доходу державою на користь визначених соціальних верст населення. Держава мобілізує частину доходів населення для фінансування своїх заходів.

Їх поява відбулася задовго до виникнення єдиного центрального грошового фонду держави - бюджету - у вигляді спеціальних (цільових) фондів і особливих рахунків. З розширенням діяльності держава мала потребу в усе нових витратах. Кошти  для їх покриття централізувалися в особливих фондах і призначалися для спеціальних цілей. Вони носили, як правило, тимчасовий характер. З виконанням державою намічених заходів і ліквідацією їх фінансування такі фонди припиняли своє існування. У зв'язку з цим кількість цільових фондів постійно змінювалося: одні виникали, інші ліквідувалися. У цілому спостерігалася тенденція до збільшення кількості й обсягу цільових фондів.

Значна кількість спеціальних фондів створювала фінансові незручності і вимагала додаткових витрат на управління ними. Зі зміцненням централізованої держави почався період уніфікації фондів. На основі об'єднання різних фондів був створений державний бюджет, який після розгляду і затвердження парламентом стає Законом держави, обов'язковим до виконання.

У сучасних умовах поряд із бюджетом знову підвищується значення позабюджетних цільових фондів. Збільшення кількості й обсягу таких фондів пояснюється такими причинами:

- в органів державної влади з'являються додаткові кошти для здійснення фінансової підтримки підприємництва, особливо в умовах трансформації економіки у ринкову;

- являючись автономними від бюджету, ці фонди призначені для розв’язання нових важливих завдань, що вимагають особливої уваги з боку держави. Саме поява позабюджетних фондів з чітким цільовим використанням коштів забезпечує більш ефективний державний контроль;

-         кошти позабюджетних цільових фондів можуть за певних умов використовуватися для покриття бюджетного дефіциту через механізм кредиту.

Треба відмітити, що доходи державного бюджету, на відміну від доходів позабюджетних фондів, як правило не мають цільового призначення. Використання бюджетних коштів здійснюється без врахування джерела їх походження.

Способи створення і методи формування. Позабюджетні цільові фонди створюються двома способами:

1) виділення з бюджету певних витрат, що мають особливо важливе значення;

2) формування позабюджетного фонду з власними джерелами доходів для конкретних цілей.

Позабюджетні спеціальні фонди призначені для цільового використання. Звичайно в назві фонду зазначена мета витрати коштів.

Матеріальним джерелом позабюджетних фондів, як і інших ланок фінансової системи, є валовий внутрішній продукт. 

Головними методами мобілізації валового внутрішнього продукту в процесі перерозподілу при формуванні фондів є: спеціальні податки і збори; кошти з бюджету і позики.

Основний метод - спеціальні податки і збори, встановлені законодавчою владою. Значна кількість фондів формується за рахунок коштів центрального і регіональних (місцевих) бюджетів.

Кошти з бюджетів надходять у формі безоплатних субсидій або визначених відрахувань від податкових надходжень. Доходами позабюджетних фондів можуть виступати і залучені кошти.

Позитивне сальдо позабюджетних фондів може бути використане для придбання цінних паперів і одержання доходу у вигляді дивідендів або відсотків.

Фінансові зв'язки позабюджетних фондів. Розмаїтість позабюджетних цільових фондів визначають складні зв'язки, що виникають між самими позабюджетними фондами та іншими ланками фінансової системи. Розрізняють односторонні, двосторонні і багатосторонні фінансові зв'язки.

При односторонніх зв'язках кошти  йдуть в одному напрямку: від різних фінансових ланок до позабюджетного фонду. Такий зв'язок виникає при використанні ними цих коштів. Наприклад, валютні фонди багатьох країн утворяться за рахунок коштів центрального бюджету у формі безповоротних субсидій. Односторонній зв'язок з'являється й у тому випадку, коли позабюджетний фонд перераховує частину своїх ресурсів іншим фінансовим ланкам.

При двосторонніх зв'язках грошовий потік рухається між позабюджетними цільовими фондами й іншими ланками фінансової системи в двох напрямках. Так, фонди соціального страхування творяться не тільки за рахунок страхових внесків, але і коштів центрального бюджету. Одночасно, при наявності активного сальдо, вони купують державні цінні папери і стають кредиторами бюджету.

При багатобічних зв'язках один позабюджетний цільовий фонд одночасно взаємодіє з різними фінансовими ланками, тобто кошти  рухаються в різних напрямках між ними.

В Україні, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 1996 р. "Про ліквідацію галузевих цільових позабюджетних фондів”, існує два види цільових фондів:

1)     цільові бюджетні фонди;

2)     державні і місцеві позабюджетні фонди.

Види цільових фондів, особливо бюджетних цільових постійно змінюються.

Категория: Финансы | Добавил: eklion (10.01.2010)
Просмотров: 2453
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 1532
Статистика
Счетчики


Каталог@MAIL.RU - каталог ресурсов интернет
Украина онлайн

Copyright MyCorp © 2020
Конструктор сайтов - uCoz