Управління державним кредитом в
широкому розумінні цього поняття - це формування одного з напрямків фінансової політики держави, пов'язаної
з її діяльністю в ролі позичальника, кредитора і гаранта. Управління державним кредитом, як один із напрямків
фінансової політики, знаходиться в руках
органів влади і управління державою. Саме вони
визначають загальний обсяг
бюджетного дефіциту, а значить, обсяг позик,
необхідних для його фінансування, основні напрямки впливу на грошовий обіг,
кредит, виробництво, зайнятість, можливість і доцільність здійснення
загальнодержавних програм з підтримки малого бізнесу, окремих районів країни і
таке інше.
Хронічна дефіцитність державного
і місцевих бюджетів і високий державний борг
характерні на сучасному етапі для більшості
промислово розвинутих держав. В результаті кредитної експансії держави інші позичальники
витісняються з фінансового ринку, зберігаються високі ставки за кредит.
Величезні витрати з обслуговування державного боргу поглинають значну частку
податкових надходжень. Тому скорочення бюджетних дефіцитів і державного боргу розцінюються органами управління США і країн Європейського Союзу як одне
з найактуальніших завдань. Зокрема,
країни-члени Європейського Союзу (ЄС) вже домовилися, про те, що на території
країн–членів ЄС державна заборгованість не повинна перевищувати 60 % валового внутрішнього продукту. Однак відкритим залишається питання про економічні санкції
для порушників.
Управлінням державним кредитом у вузькому
розумінні цього поняття - це сукупність дій, пов'язаних із підготовкою до випуску і розміщення боргових
зобов'язань держави, регулювання ринку державних цінних паперів,
обслуговуванням і погашенням державного боргу,
наданням кредитів і гарантій.
В процесі управління державним кредитом вирішуються
наступні завдання:
-
мінімізація вартості боргу
для позики;
-
недопущення переповнення
ринку позиковими зобов'язаннями держави і різкого коливання їх курсу.
Державні боргові
зобов'язання, що обертаються на фондовому
ринку, підвладні тим самим процесам, що й інші цінні папери, і їх курс не
співпадає з їх номінальною вартістю. Номінальна вартість облігацій - це ціна,
вказана на цінному папері. Ця сума включається
в борг територіальної одиниці, що випустила
боргові зобов'язання, і виплачується власникам в момент погашення цих
зобов’язань.
Курсом цінного паперу називається ринкова ціна цінного паперу, тобто ціна, за якою він купується і
продається на фондовому ринку. Під впливом
численних чинників курс відхиляється (зростає
або спадає) від номіналу. Різкі коливання курсу свідчать про нестабільність
ринку і можуть призвести до його порушення.
В процесі управління державним кредитом вирішуються наступні завдання:
·
ефективне використання мобілізованих коштів та контроль за цільовим використанням
тимчасових кредитів;
·
забезпечення вчасного повернення кредитів;
·
максимальне розв’язання завдань, визначених
фінансовою
політикою.
Специфіка категорій державного кредиту
визначає й особливості оперативного управління
ним. Звичайно воно покладається одночасно на Міністерство фінансів і
Національний банк України.
|