1.
Методичні рекомендації до вивчення теми
Питання:
1.
Роль і функції держави в змішаній економіці.
2.
Фіскальна, податкова політика держави. Крива Лаффера.
3.
Бюджетна політика держави.
4.
Державний борг і проблеми його скорочення.
Державне регулювання - це діяльність, спрямована на
підтримку стабільності в розвитку економіки і підвищення ефективності
господарської системи як у національному масштабі, так і в міжнародних
економічних зв'язках.
Доцільно більш докладно розібратися в кейнсіанській
теорії як теоретичній базі державного регулювання економіки.
Основним методом стимулювання сукупного попиту кейнсіанці
вважали фіскальну політику на основі збільшення державних закупівель,
трансфертів і зменшення податків.
Фіскальна політика - це сукупність фінансових заходів
держави по регулюванню витрат і прибутків бюджету з метою рішення відповідних
проблем соціально-економічного розвитку країни. Існують два типи фіскальної
політики: дискреційна і політика вмонтованих стабілізаторів.
Дискреційна (одномоментна) фіскальна політика — це
цілеспрямована маніпуляція витратами і прибутками державного бюджету, що
здійснюється на основі спеціальних державних рішень (парламенту, уряди).
Сутність дискреційної політики полягає у встановленні
податкової політики і суми державних закупівель.
У короткостроковому періоді заходи бюджетно-податкової
політики супроводжуються ефектами мультиплікаторів державних витрат, податків і
збалансованого бюджету.
Md=∆Y/∆G=1/(1-b),
Md – мультиплікатор державних витрат;
B – гранична схильність до споживання (МРС);
∆Y –приріст реального обсягу виробництва;
∆G – приріст державних витрат.
Мультиплікатор, що одержав назву мультиплікатор Кейнса,
показує, на скільки збільшується рівноважний рівень доходу в закритій економіці
в результаті росту не тільки витрат державних, але і будь-яких автономних
витрат на одиницю.
З урахуванням оподаткування доходу модель мультиплікатора
змінюється:
Md=____1_____ , де
1-b(1-t)
t – гранична податкова ставка, яка визначається: t=∆T/∆Y,
Т –податки.
Мультиплікатор державних витрат у відкритій економіці
відносно менший, чим у закритій:
Md=____1_____ , де
1-b(1-t)+М*
М* - гранична схильність до імпортування.
Мультиплікатор податків визначається за формулою:
Mt=∆Y/∆T=-b/(1-b), де
Mt- мультиплікатор податків;
∆Т – приріст податків.
Мультиплікатор податків у закритій економіці:
Mt= _ -b_ ,
1-b(1-t)
а у відкритій:
Mt= _ -b_ ,
1-b(1-t)+М*.
При одночасній зміні величини державних витрат і
автономних податків зміна доходу визначається так:
∆Y=∆G ____1_____
- ∆Ta ______b____
1-b(1-t)+М* 1-b(1-t)+М*.
Якщо державні витрати й автономні податкові відрахування
зростають на ту саму величину що і рівноважний об'єм виробництва зростає. У
цьому випадку говорять про мультиплікатора збалансованого бюджету, що завжди
дорівнює або менше одиниці.
Мультиплікатор збалансованого бюджету не припускає
абсолютного усунення будь-яких бюджетних дефіцитів або надлишків. Мова йде про
збалансування змін у дохідній і видатковій частинах бюджету, тобто про
зберігання рівності ∆T=∆G, де під символом ∆T узагальнено позначаються всі зміни прибутків
бюджету, а під ∆G - уся зміна витрат бюджету.
Політика вмонтованих стабілізаторів включає елементи
рухливі, що змінюються в процесі економічного розвитку.
Вмонтовані стабілізатори - це податки, що мають
властивість автоматично, без спеціальних державних рішень змінювати відношення
прибутків до витрат бюджету в залежності від необхідності стабілізації
економіки.
Стимулююча фіскальна політика, яку використовують під час
кризи і депресії, включає такі заходи:
-
збільшення державних витрат,
-
зменшення податків,
-
результатом стимулюючої фіскальної
політики є прагнення бюджету або до дефіциту, або до збільшення цього дефіциту.
Стримуюча
фіскальна політика, що використовують під час інфляційного росту, включає:
-
скорочення державних витрат;
- підвищення податків.
Це сприяє стримуванню інфляції і стабілізації економіки.
Таким чином, антициклічна спрямованість фіскальної політики допускає, що під
час спаду економіки бюджет зводиться з дефіцитом, а під час інфляційного росту
- із надлишком. Це означає, що реалізація фіскальної політики з однієї сторони
є ефективним інструментом стабілізації економіки, зменшення безробіття і
стримування інфляції, а з іншого боку - вона сприяє утворенню бюджетного
дефіциту і породжує державну заборгованість і інфляцію.
Фінансування дефіциту державного бюджету здійснюється за
рахунок: емісії, державних позик, збільшення податкових надходжень у державний
бюджет.
Однак жодний із
способів фінансування дефіциту державного бюджету не має абсолютних переваг перед
іншими і не є цілком неінфляційним.
Реальний дефіцит державного бюджету
|
=
|
Номінальний дефіцит державного бюджету
|
-
|
Величина державного боргу на початок року
|
х
|
Темп інфляції
|
Державний борг — загальний розмір заборгованості уряду
власникам цінних паперів, рівний сумі минулих бюджетних дефіцитів мінус
бюджетні надлишки.
Державний борг ділиться на внутрішній державний борг і
зовнішній борг.
Внутрішній державний борг - заборгованість держави
громадянам, фірмам і установам даної країни, що є держателями цінних паперів.
Зовнішній борг - заборгованість держави іноземним
державам, громадянам, фірмам, що є держателями цінних паперів.
Однак абсолютні розміри бюджетного
дефіциту і державного боргу не можуть служити надійними макроекономічними
показниками, тим більше, що заборгованість звичайно збільшується в міру росту
ВНП. Тому необхідно використовувати відносні показники заборгованості:
__борг_ , ________борг_________ ,
ВНП експорт товарів та послуг
сума обслуговування боргу , сума обслуговування
боргу
ВНП експорт товарів та
послуг
У макроекономічному аналізі також
використовується порівняльна діагностика показників:
_______ВНП_________ та _______борг________
чисельність населення чисельність
населення
країни країни
|