Розміщення визначається економічними чинниками, найголовнішими серед
яких є трудові ресурси та споживач, оскільки ряд галузей
відзначається високою трудомісткістю, що потребує висококваліфікованих
робітників. До таких галузей належать електротехнічна, електронна й
підшипникова, виробництво енергетичного устаткування тощо. На розміщення окремих галузей дуже впливають технологічні процеси, форми організації
виробництва; менше, ніж на інші галузі - природні умови й ресурси.
Окремі галузі
машинобудування металомісткі. Наприклад, для виготовлення одиниці
металургійного обладнання потрібно 2000 т металу, а цементного 3000 т.
Металомістке машинобудування, як правило, тяжіє до джерел сировини. Оскільки більшість машин і технологічного
обладнання має великі габарити, їх виробництво розміщують у районах споживання, що сприяє зменшенню витрат на
транспортування. Найефективніше розміщення машинобудівних підприємств поблизу
джерел сировини та споживача тому, що за рахунок скорочення транспортних
витрат на перевезення сировини й готових виробів істотно зменшується вартість
машин та обладнання. Серед економічних чинників важливими є спеціалізація й кооперація.
Спеціалізація визначається
профілем машинобудівних підприємств і характером продукції (масова, дрібно- і
великосерійна, індивідуальна). Найпоширенішою в галузі є предметна спеціалізація
(випуск кінцевих продуктів), технологічна (випуск напівфабрикатів
- литва, заготовок) і подетальна (випуск деталей, вузлів
для комплектування машин). Поглиблення спеціалізації дає змогу знизити
собівартість продукції, що, робить вигідним нарощування масового й
великосерійного виробництва. Заводи подетальної спеціалізації територіальне
значно віддалені від заводів із предметною спеціалізацією. Останні обслуговують
потреби не одного, а кількох економічних районів або всієї України.
Спеціалізація зумовлює
розширення кооперації виробництва. Машинобудівні підприємства кооперуються
з іншими галузями промисловості - хімічною,
текстильною, лісовою, які постачають напівфабрикати й вироби, потрібні у
виробництві машин та устаткування. Кооперація виробництва сприяє розширенню територіальної спеціалізації районів країни на
випуску кінцевих видів продукції. При цьому райони спеціалізуються на
виробництві не тільки масової, а й дрібносерійної, навіть індивідуальної
продукції.
Великі масштаби концентрації
виробництва на основі спеціалізації й кооперації зумовлюють значущість транспортного чинника, оскільки кінцеві
види продукції машинобудування використовуються в усьому господарстві. У
зв'язку з цим втрачається визначальний вплив споживача. Природні умови, як чинник - враховують при
розміщенні суднобудування, сільськогосподарського машинобудування, а також
випуску машин і устаткування.
У великих містах треба обмежувати створення нових
промислових підприємств. Необхідно використовувати можливості малих і середніх
міст, робітничих селищ (розміщувати невеликі спеціалізовані підприємства, філії
й окремі цехи заводів).
Прискорення
науково-технічного прогресу неможливе
без розвитку таких галузей машинобудування, як електроніка, атомна енергетика, виробництво технологічного устаткування
та засобів автоматизації, роботизації, комплексної автоматизації виробничих
процесів. Ці галузі за темпами розвитку мають випереджати машинобудівний
комплекс. Створення нових технологічних процесів дасть змогу розгорнути
будівництво заводів-автоматів, різко
зменшити потребу в трудових ресурсах.
|