Найбільш
загальним показником розвитку соціальної сфери є обсяг перевезень вантажів транспортом загального користування. У
1985 р. він становив 200,7 млрд пасажиро/км і 985,6 млрд т/км вантажів, у 1995
р. знизився до 544,0 млрд т/км, в 2000 р. – до 395,0 млрд т/км вантажів.
Пасажирооборот зменшився з 120,2 млрд пасажиро/км у 1996 р. до 109,2 млрд. у
2000 р.
Потенціал соціальної сфери
характеризується також виробництвом окремих видів продукції з розрахунку на
одного жителя. За більшості видів продукції цей показник не відповідає нормам.
Соціальна
інфраструктура складається з галузей, що забезпечують нормальні умови
життєдіяльності людей. Її географія тісно пов'язана з районним плануванням та
містобудуванням. Вона є похідною від розвитку виробництва та розміщення
галузей господарства і разом із тим впливає на його розвиток і темпи
урбанізації.
Одна
з важливих галузей соціальної інфраструктури – роздрібна торгівля – забезпечує людей товарами народного
споживання. Нині спостерігається тенденція зменшення кількості підприємств
роздрібної торгівлі в Україні (з 145,7 тис. у 1990 р. до 120,4 тис. у 2000 р.).
Кількість
підприємств масового харчування
(кафе, ресторани та ін.) у 1990 р. становила 62,7 тис., у 1995 р. – 121 тис.
За 1990 – 1999 рр. внаслідок економічної кризи товарообіг торгівлі і масового
харчування значно скоротився. Нині значна частка підприємств торгівлі міських
ринках належить приватному сектору.
Житловий фонд значною
мірою застарів – 30% його потребує заміни й модернізації. Найбільш якісний
житловий фонд розміщений в агломераціях, великих промислових вузлах і центрах,
обласних містах. Якість його визначається комплексом послуг (ліфт, гаряча вода,
телефон) та зелених зон поблизу житлових масивів, транспортної мережі тощо.
Сфера побутового обслуговування в незначних
масштабах збереглася лише у великих містах, у сільській місцевості ця галузь
практично відсутня.
Середній
рівень забезпеченості
дошкільними закладами в Україні низький – 49%, а в Івано-Франківській та
Львівській областях – менше 30%. У Харківській, Дніпропетровській і Черкаській
областях цей показник сягає 54–60%.
У
галузі охорони здоров'я у 2000 р. працювали понад 228 тис. лікарів
усіх спеціальностей та 557 тис. осіб середнього медичного персоналу, або
відповідно 45,6 та 111,8 фахівця з розрахунку на 10 000 населення. Кількість
лікувальних закладів різного типу становила 3,3 тис. на 483,0 тис. лікарняних
ліжок, або по 97 ліжок на 10 000 населення.
Більшість лікарів та
середнього медичного персоналу, а також лікарняних ліжок зосереджена в
Донецькій, Харківській, Дніпропетровській, Одеській областях, АР Крим та м.
Києві.
Із
закладів культури в Україні в 1995 р.
було 22954 клубні установи, у т. ч. 19756 у сільській місцевості, а в 2000 р.
– відповідно 20912 та 18060; бібліотек 23816 із загальним книжковим фондом
369,9 млн, 21073 – із фондом 350,4 млн примірників. Розміщені заклади культури
на території України рівномірно.
Розміщення інтелектуального
потенціалу, тобто спеціалістів із вищою освітою, що працюють у різних
галузях господарства, залежить від розміщення закладів освіти ІІІ-ІV рівнів акредитації. Ці заклади, розміщені у великих містах
і у зв'язку з цим концентруються у певних регіонах. Зокрема, в Харківській
області їх кількість зросла з 22 у 1990 р. до 39 у 2000 р., у Дніпропетровській
– відповідно з 12 до 20, Донецькій – з 10 до 24, Одеській – з 15 до 21, у м.
Києві – з 18 до 60, в АР Крим – з 3 до 14. В решті областей по 3–9 вузів.
Загальна кількість їх в Україні зросла з 149 до 300. Кількість вищих закладів
І-ІІ рівнів акредитації зменшилася порівняно з цим показником у 1990 р. з 742
до 651, або на 10,5%. По окремих регіонах і областях вони розміщені рівномірно.
Найсприятливіші
умови для розвитку санаторно-курортного
комплексу (кліматичні, водні), туризму, відпочинку є в АР Крим, Карпатах,
Приазов'ї. Перспективними є Херсонська та
Миколаївська області.
Надзвичайно
низька забезпеченість сільського
населення об'єктами соціальної інфраструктури. Так забезпеченість
загальноосвітніми школами становила 53%, клубами та будинками культури – 67%,
лікарнями – 57%.
Середня забезпеченість шляхами сполучення у державі становила 22%.
Як
бачимо, соціальна інфраструктура села перебуває
в катастрофічному стані і практично гальмує піднесення продуктивності
праці не тільки нині, але й на перспективу.
|