ПУНКТУАЦІЯ
У ДІЛОВИХ ПАПЕРАХ
ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
|
тире
|
крапка з комою
|
Якщо однорідні члени речення речення, не з’єднані сполучниками, різко протистовляються:
Це не лектор – слухачі
стомилися.
|
Коли однорідні члени поширені і в їх складі є
розділові знаки:
Сидять студенти за столом, на
руки похилились; не дивляться ні на кого, чомусь зажурились.
|
Якщо наступний однорідний член речення (присудок)
виражає швидку зміну дій, уточнення, наслідок, причину дії, пояснення:
У кінці наради доцільно
підбивати підсумки – підбивати ретельно та уважно.
|
|
кома
|
ставиться
|
не ставиться
|
Між однорідними членами речення, не з’єднаними сполучниками:
Долоня, обернена донизу,
означає незгоду, презирство, відмову.
|
Якщо два дієслова в однаковій формі вказують на
дію та її мету:
Я сяду подумаю, зайду провідаю.
|
Перед протиставними сполучниками:
У світі є не тільки добро, а й
зло.
|
Якщо між двома однаковими словами стоїть заперечна
частка не:
Доручення не доручення, а
виконувати треба.
|
Між однорідними членами речення, з’єднаними повторюваними сполучниками:
Кур’єр може доставляти листи, і
запрошення, і оголошення.
|
Перед єднальними і розділовими сполучниками,
вжитими один раз:
Запрошення на нараду повинно
містити тему наради, день і місце проведення наради.
|
Між усіма однорідними членами речення, частина з
яких з’єднана інтонаційно, а частина –
за допомогою повторюваних сполучників:
Це була перебудова життя,
системи, і економіки, і взаємин між народами.
|
Перед першим повторюваним сполучником, якщо з
нього починається перелік:
Кожен з нас і на роботі, і
вдома, в сім’ї, змушений
обговорювати найрізно-манітніші
справи.
|
Між кожною парою однорідних членів речення, якщо
вони з’єднані сполучниками попарно:
Велика мудрість прихована в
народних прислів’ях і приказках,
афоризмах і метафорах.
|
Якщо повторюваний сполучник і з’єднує різні однорідні члени речення:
Промовець досить точно і стисло
об-грунтував і пояснив свою прграму.
|
При однорідних членах речення, з’єднаних парними сполучниками як...так, не
тільки...але й, хоч...але(та), не так...як перед другою частиною:
Потрібно не тільки зробити, але
й роздати учасникам протокол наради.
|
Якщо однорідні члени речення з’єднані повторюваними сполучниками і становлять тісну
смислову єдність:
Студенти стояли ні живі ні
мертві.
|
Розділові знаки при узагальнюваних словах
|
двокрапка
|
тире
|
Після узагальнуваного слова
перед однорідними членами речення:
Пам’ятайте, що на слухачів впливає
і середовище: грюкіт, холод, спека, незручні крісла тощо.
|
Перед узагальнюваним словом, що
стоїть після однорідних членів речення:
Зміни тону й сили
голосу, темп мови, смислові паузи, виділення певних слів, жести – все це, без
сумніву, впливає на увагу слухачів.
|
Перед однорідними членами
речення, коли відсутнє узагальнюване слово, але слово, до якого відносяться
однорідні члени, має на собі логічний
наголос:
Початок виступу має
дуже велике значення, адже від нього залежить: впевненість промовця у своїх
силах, встановлення контакту зі слухачами, зацікавленість та увага слухачів.
|
Після однорідних членів
речення, які стоять після узагальнювального слова і не закінчують речення:
Все: дихання під час
мовлення, голос, вибір слів, конструкція речень – допомагає встановленню контакту
з людьми.
|
Після слів як-от, а саме,
наприклад, які стоять після узагальнюваного слова:
Промовець може
розвинути думки у своєму виступі по-різному, а саме: пояснити, описати,
розповісти, довести.
|
|
|