Розділові знаки при прямій мові
А: "П”.
|
"П”, – а.
|
"П, – а, – п”.
|
"П, – а. – П”.
|
А: "П”, – а.
|
Аристотель казав: "На дії і вчинки людей впливають сім
чинників: випадок, природа, примус, звичка, розум, бажання, пристрасть”.
|
"Треба мислити логічно і зрозуміло висловлювати свої
думки”, – промовив наостанку лектор.
|
"Поступись опонентові усім, чим можна поступитися, –
повчав його незнайомець, – і не стверджуй нічого такого, чого не можеш
довести”.
|
"Мету виступу треба мати завжди на увазі під час
підготовки і виголошення промови, – радив промовець. – Це впливає на її
обсяг, упорядкування, спосіб виголошення та аргументацію”.
|
Іван Петрович слухає промовця і раптом каже: "Ви не досить
глибоко обізнані з питаннями, які обговорюються. Дайте можливість
висловлюватися тим, хто добре знає цю проблему”, – і обводить поглядом
довкола.
|
Тире між підметом та присудком
Ставиться
|
Не ставиться
|
Якщо головні члени речення виражені іменниками в
н.в., кількісним числівником, інфінітивом, а дієслово-зв’язка у теперішньому
часі відсутня:
Погляд –
сигнал, значення якого можна прочитати, беручи до уваги вираз обличчя або
ситуацію.
|
Якщо підмет або присудок виражаються займенником,
прикметником, дієприкметником, порядковим числівником:
А він
поважний, самовпевнений.
|
Якщо перед присудком, вираженим
іменником або інфінітивом, вживаються вказані частки це,
то, ось, значить:
Основа
виступу – це схема його основних положень, яка потім заповнюється деталями.
|
Якщо присудок має порівняльне значення і до його
складу входять частки як, ніби, мов, неначе, що:
Доповідь
голови як лейтмотив всієї конференції.
|
Для інтонаційного та стилістичного виділення
присудка:
Той день для
нас – як музика крила (В. Сос.).
|
Якщо перед присудком стоїть заперечна частка не:
Не штука
наука, а штука розум (Н.тв.).
|
|
Якщо між головними членами речення стоїть вставне
слово, прислівник або частка:
Ялина також
дерево хвойне.
|
Тире на місці пропущеного члена речення
ставиться
|
не ставиться
|
На місці
пропущеного присудка:
Аргументи
для дітей повинні бути одні, а для
дорослих
– інші.
|
Пропущений
присудок встановлюється
значенням
обов’язкових другорядних
членів
речення, якщо немає спеціальної
паузи:
Не
ясла до коней ходять, а коні до
ясел (Н.тв.).
|
На місці
іншого пропущеного члена речення залежно
від паузи:
Від
малих дітей болить голова, від великих –
серце (Н.тв.).
|
|
|
|