Телефонна розмова – один з різновидів усного
ділового мовлення. Має свої специфічні особливості, оскільки співрозмовники не
бачать один одного. Тому в ділових телефонних розмовах слід якомога ширше
використовувати лексичні можливості української мови: багату синоніміку,
точність термінології. Обов'язково уникайте елементів професійного жаргону,
діалектизмів, елементів просторіччя (зневажливих слів, образливої іронії,
негативних експресивних оцінок). Володіючи формулами ввічливості, не забувайте про
інтонаційні можливості мовлення.
Оскільки ділові партнери часто спочатку
знайомляться заочно, по телефону, дуже важливо справити на співрозмовника добре
враження. Для цього слід дотримуватися ряду вимог:
1. Якщо ви телефонуєте в установу чи незнайомій людині, то
спершу відрекомендуйтеся: з вами розмовляє такий-то (ім'я по батькові,
прізвище, представник якої організації, вкажіть посаду); після цього запитайте
ім'я, по батькові й прізвище свого співрозмовника. Усе це говоріть без поспіху,
розбірливо, щоб можна було записати. В установах подібні записи веде секретар.
2. Завжди закінчує розмову той, хто телефонує, а
не той, кому дзвонять, тому що іноді у вас може бути два питання. Перше ви
вичерпали – вам відповіли і поклали трубку. А у вас іще одне питання, і тому ви
змушені телефонувати повторно.
3.Розмовляти по телефону належить чітко й стисло.
Слід заздалегідь продумувати свою розмову, щоб замість кількох хвилин не
розтягувати її на півгодини.
4. Правильне, раціональне використання телефону
має і такий аспект – розміщення апарату. Треба ретельно обміркувати це питання
ще тоді, коли установу обладнують. Для цього слід заздалегідь знати, де будуть
робочі місця, які потребують телефонного зв'язку, щоб найдоцільніше розмістити
телефонні апарати. Як показує досвід, потрібен телефон спільного користування,
розміщений у зручному для всіх місці.
Ділове спілкування по телефону можна подати у
вигляді схеми.
1. Початковий етап спілкування – момент
встановлення зв'язку.
2. Повідомлення мети дзвінка – виклад справи.
3. Завершення телефонного спілкування – закінчення
розмови.
1. Встановлення зв'язку часом
забирає багато часу й зусиль, особливо у людей багатослівних і неорганізованих.
Початкові фрази у службовій розмові мають
вказувати не лише на те, що зв'язок між сторонами встановлено, а й визначити ці
сторони. Службова особа, знявши трубку, зобов'язана одразу назвати своє
прізвище, ім'я та по батькові, а також сказати, від чийого імені говорить
(установа, службова особа та ін.). Звичайно, у відповідь теж називають себе й установу
або себе й свою посаду (при цьому сторони вітаються).
Якщо той, хто телефонує, забув назвати себе,
співрозмовнику слід перепитати. Так само не слід сподіватися, що ваш голос
обов'язково впізнають: це може викликати непорозуміння й забирає час у ділової
людини. На анонімний дзвінок можна не відповідати й покласти трубку.
Коли той, хто телефонує, не впевнений у
правильності набраного номера, він послуговується формулами ввічливості: "Пробачте
це...", "Перепрошую...".
В офіційній розмові по телефону неприпустиме
звертання без привітання.
Ознакою особливої ввічливості вважають такі
початкові фрази: Чи можна попросити... Чи не можна покликати... Вам не важко
попросити...
2. Виклад справи – це введення в
курс справи, постановка питання, обговорення ситуації, позитивна або негативна
відповідь. Кожен із цих етапів слід будувати чітко, коротко, без зайвих
подробиць. Обговорення певної ділової ситуації – найважливіший і найдовший за
тривалістю етап будь-якої телефонної розмови. Отже, потрібен лаконізм. Він досягається
за рахунок детально продуманого переліку головних і другорядних питань, які
вимагають короткої конкретної відповіді.
Коли співрозмовник зупиняється, він цим самим дає
знак, що чекає підтвердження зрозумілості викладеного, а тоді продовжить думку.
Пауза може означати, що якусь частину розповіді закінчено, думку завершено. Це
створює певний ритм у розмові й дає можливість уникнути перебивання,
переривання думки.
Трапляється, що з якихось причин зв'язок під час
розмови переривається. Побутує правило, за яким під час розмови і по
службовому, і по домашньому телефону знову набирає номер той, хто подзвонив.
3. Ініціатива закінчення розмови належить
зазвичай тому, хто подзвонив, але якщо співрозмовник значно старший за віком
або за службовим становищем, слід дати можливість закінчити розмову йому.
Молодший за віком чи за становищем може лише повідомити старшому про те, що він
уже з'ясував усі питання, які в нього виникли..
Якщо викликаний по телефону службовець жінка, то
співрозмовник має зачекати, щоб розмову закінчила вона.
Різноманітні довідки по телефону дають чітко,
діловито, водночас спокійно, ввічливо й не припиняють розмови доти, поки
співрозмовник не зрозуміє всього того, що йому було сказано.
Є декілька найважливіших правил
телефонного етикету:
1. Якщо ви не запам'ятали прізвища чи імені та по
батькові вашого співрозмовника, краще вибачитися й перепитати ще раз, ніж
користуватися займенником ви та безособовими конструкціями.
2. При розмові про третю особу її слід називати на
ім’я по батькові або на прізвище (говорити вік неввічливо).
3. Тільки близьких друзів і знайомих можна
поздоровляти по телефону зі святом чи сімейною подією, запитувати про стан
здоров'я хворого члена родини. Людей, з якими ви підтримуєте офіційні стосунки,
поздоровляти слід особисто.
4. Не слід телефонувати на роботу з особистих
питань чи з приводу приватної справи, якщо це не зумовлено крайньою потребою.
5. Просити про послугу по телефону можна лише у
людини, близької вам за своїм службовим становищем. Перш ніж зателефонувати комусь
додому, треба ретельно продумати час (не занадто пізно чи рано).
6. Висловлювати співчуття по телефону неприпустимо
(лише особисто або листом).
7. Телефоном не користуються для вирішення
складних і відповідальних питань. Така заочна розмова може зашкодити
справі.
|